חג מדעי

חוקרים את ראש השנה

התלבטתי האם כדאי לשמור על לו"ז נוקשה ומאוזן של פוסט יצירה-פוסט משחקיה, אני עדיין לא בטוחה מה התשובה הנכונה, אבל נראה לי שיהיה לי קשה ליצור כזו הפרדה מלאה, ושבינתיים נכון לי יותר לשמור על הזרימה ולכתוב על מה שבא. אז ממשיכיםעם פעילויות ראש השנה בגן הביתי שלנו. המתנות היצירתיות שהכנתי לראש השנה יחכו לפוסט הבא…

מלבד הקופסה הנהדרת שהראיתי בפוסט הקודם, עשינו ה-מון פעילויות סביב ראש השנה. זה חג כל כך עשיר בסמלים וברעיונות מפתים, שלא הספקתי לממש את כל התכנונים שתכננתי לנו…ניסיתי לחלק את כל הפעילויות האלו לפוסטים נפרדים. אז הפעם התמקדתי בפעילויות היותר-לימודיות. כמובן שכמעט כל מה שאנחנו עושות נועד כדי להעשיר וללמד את יעלה מאיזושהי בחינה, אבל הפעילויות כאן הן יותר…מדעיות? נראה לי שזו ההגדרה הנכונה. מיני-שיעור מדע לפעוטות, לרגל ראש השנה.

ראשון בתור- חקרנו לעומק את הרימון. יש לנו דוד משקיען במיוחד, שלאורך כל עונת הרימונים מביא בכל שבת לארוחה המשפחתית שלנו גרגירי רימון- מקולפים, נקיים וטעימים. יעלה טורפת אותם בכמויות. ברימון השלם לעומת זאת, היא לא ממש הסכימה לגעת. גם לא בכפית. בעזרתו האדיבה של אבא היא בכל זאת ראתה איך נראה רימון מבפנים:

P1030853

בהחלט מרתק, וגם יפה:

P1030861

אחר כך עברנו למלך הבלתי מעורער של החג-התפוח. אני לא יודעת למה הוא הפך למלך הבלתי מעורער של החג. יש לי השערה שזה קשור לעובדה שגם בארה"ב התפוח מסמן את הסתיו, שמגיע בערך במקביל לראש השנה שלנו, והאינטרנט מוצף ברעיונות רלוונטיים לפעילויות, קישוטים ועוד? טוב נו, כנראה שזו לא הסיבה המרכזית, אבל אצלנו זה בהחלט תרם לעניין. אז מצאתי ברחבי הפינטרסט רעיון נפלא לסירות תפוחים יפיפיות. כמעט כל פעילות שכוללת שכשוך בגיגית מים תופסת אצלנו. ואם משלבים משחקים של ציפה ושקיעה- מה טוב. ניצלתי עובדה זו לטובתי, כי קוצר הזמן שתינוק בן חודשיים יוצר לא איפשר לי לייפות את הסירות שלנו:

P1030858

אפשר לראות שצירפנו לחגיגה גם את דגי הפלסטיק המגנטיים מתוך קופסת ראש השנה שלנו. יעלה התלהבה לכמה דקות ואח"כ המשיכה הלאה. נעשה קצת קריר והיא יצאה מהמים. הזמנתי אותה להצטרף אליי לפירוק הגיגית. דגנו יחד את פלחי התפוחים באמצעות כוסות פלסטיק. ראינו איך אפשר להניח פלח תפוח בתחתית הכוס, להכניס את הכוס למים, ופלופ- התפוח צף. הו! זה כבר הלהיב את יעלה. מיד היא חזרה למים וחזרה על הניסוי הזה שוב. ושוב. ושוב:

P1030881

הצעתי לה לנסות גרסת "הילוך איטי"- למלא את הכוס באמצעות הכף, ולראות איך התפוח עולה כל פעם קצת:

P1030887

על הדרך הרווחנו פעילות מוטורית מאתגרת- לדוג את התפוח מתוך הכוס באמצעות הכף, לזרוק לגיגית, לדוג מהגיגית, להחזיר לכוס וחוזר חלילה:

P1030889

שכבר ממש עמדנו לפני סיום הראיתי לה קסם- איך מים הם לפעמים גם דבק. טריק מדליק, בכל גיל:

P1030890

כמובן שחלק חשוב בלמידה כולל גם טעימות:

P1030866

גם סביב הקופסה התחושתית עשינו כמה פעילויות לימודיות יותר. ברשומה הקודמת הראיתי שבקופסה היו מחקי-דגיגים קטנטנים. את המחקים האלו יעלה קיבלה במתנה ממלצרית חמודה בקפה "לנדוור" בעפולה. ניצלנו אותם כדי להעסיק אותה עד שהאוכל שלה יגיע- פיזרתי את המחקים על מפית, נתתי לה קיסם, והיא "דגה" אותם, אחד אחד, אל תוך הקופסה בה הם הגיעו. היא למדה מה זה "דיג" ו"חכה" והתאמנה באחת הפעילויות החביבות עליה- נעיצת קיסם. כמעט בכל ביקור שלנו במסעדה יש איזשהו סשן פעילות עם קיסמים. יום יבוא ואקדיש להם רשומה:

SAMSUNG

המשכנו בנושא של דיג גם עם הדגים המגנטיים שהיו בקופסה שלנו. כאן נכנס גם עניין המגנטיות, בדיקת החומרים מהם עשויים חפצים שונים סביבנו וכמובן- משימה מוטורית מאתגרת מאוד:

P1030617

אין ספק שהחכמנו בחג הזה!

לסדרת הרשומות הזו, על פעילויות סביב ראש השנה בגן הביתי שלנו, יש עוד חלק, שלישי, שמנמן ואחרון, על פעילויות יצירה בנושא. אולי עד חנוכה נסיים? מזל שיש קצת הפוגה מהחגים…למרות שבנתיים אנחנו עמוק בעיסוק בחורף. איזה כיף! בכל מקרה, הבטחתי שהרשומה הבאה תהיה נטו על יצירה, אז אני אקיים.

בינתיים, שיהיה לכולנו המשך-כמעט-סוף שבוע נעים, קריר (הוצאנו בגדי חורף!), יצירתי ונפלא!

 

מודעות פרסומת

3 מחשבות על “חג מדעי

תגובה מביאה אהבה! מחשבות, רעיונות, תמונות, בקשות ושאלות יתקבלו בשמחה רבה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s