על קופסאות תחושתיות

הכל אודות קופסאות תחושתיות

לפני שאני מתחילה לספר על הקופסה התחושתית החדשה שהכנו, הפעם לרגל חנוכה, הגיע הזמן לפוסט שהבטחתי מרגע פתיחת הבלוג- "הכל על קופסאות תחושתיות". חשוב לי להדגיש שאת כל המידע, הרעיונות והמחשבות סביב הנושא ליקטתי משיטוטים רבים באינטרנט. לא למדתי את זה וגם לא המצאתי את זה. רק אספתי, ניסיתי והסקתי מסקנות. גם ברשומה הזו חלק גדול מהמידע מתורגם מאתרים שונים (קישורים והמלצות בסוף הפוסט) ומעטו תוספות שלי. מזהירה מראש שיצא פוסט א-ר-ו-ך. שקלתי לחלק אותו לשני חלקים, אבל החלטתי שעדיף שכל המידע ירוכז במקום אחד, אז בהחלט אפשר ואפילו מומלץ לקרוא בהפסקות. מוכנות?

קודם כל- מה זה בכלל "קופסה תחושתית"?

ההגדרה הפשוטה ביותר היא- חוויה חושית באזור תחום. קופסה תחושתית, לרוב מורכבת ממיכל פשוט מלא בכמות גדולה של מילוי- חומר בסיס. מילוי יכול להיות חול, אורז, מים, קטניות ועוד. לחומר הבסיס מוסיפים אביזרים שונים לפי בחירתנו, בדרך כלל בהתאם למכנה משותף שבחרנו (כלומר, לפי הנושא של הקופסה התחושתית, אבל זה לא חובה! בהחלט אפשר ליצור קופסאות תחושתיות ללא נושא מוגדר). קופסה תחושתית יכולה בקלות להפוך לחוויה חדשה וייחודית בכל פעם- גם אם משתמשים באותו מילוי שוב ושוב. המיכל צריך להיות גדול מספיק כדי לאפשר לילד לחקור ולשחק מבלי לשפוך את כל המילוי.

P1020467
ככה נראה הבסיס של קופסה תחושתית

למה להשתמש ב"קופסה תחושתית"?

כל מי שבילה פעם מעל חמש דקות עם ילד, יודע שילדים הם חוקרים מבטן ומלידה. ילדים מתקשים מאוד לסרב להזדמנות לחקור ולגלות את העולם שסובב אותם, ולכן התפקיד שלנו הוא רק לספק להם את ההזמנויות האלו. ידוע גם שלמידה מתחזקת ומשתפרת ככל שמעורבים בה יותר חושים. השילוב של שתי העובדות האלו הוא שהופך קופסאות תחושתיות לדרך למידה אידיאלית לילדים. לרוב, קופסה תחושתית מערבת מספר חושים, לעיתים אפילו את כולם. ילדים יכולים לחוות כמה חושים במקביל בזמן המשחק- מישוש, ריח, שמיעה, ראייה כמובן ולעיתים גם טעם.

קופסאות תחושתיות (ומשחק תחושתי בכלל, אבל נתמקד לרגע) מסייעות לילד בבניית בטחון עצמי מכיוון שהן מאפשרות לילד ליצור, לשחק ולבצע את הרעיונות שלו בעצמו, עם מינימום עזרה או מגבלות- אבל בסביבה מבוקרת ומותאמת שאנחנו בנינו. ברגע שהסביבה בנויה- אנחנו יכולים (ואף מומלץ) להישען אחורה ולתת לילד להוביל בדרך לגילוי העולם שסביבו. הקופסאות התחושתיות מספקות לילד הזדמנות לצפות במציאות ו"לתמרן" אותה על מנת לבחון את הגבולות שלה. בנוסף לערך הלימודי, הקופסאות מסייעות להרגיע את הילד, למקד אותו ולהעסיק אותו לזמן ממושך (כמובן שמשך הזמן תלוי בילד הספציפי). עוד יתרון גדול מנסיוני האישי הוא פיתוח יצירתיות. כשלא נותנים לילד הוראות משחק ברורות, הוא מגיע למקומות המעניינים ביותר.

מה עוד מרוויחים על הדרך?

כישורי חיים מעשיים– מרכיב בסיסי וחשוב מעקרונות שיטת "מונטסורי". הקופסה התחושתית מאפשרת לילד ללמוד ולתרגל כישורים שימושיים למגוון פעולות יומיומיות- זריקה, מילוי, גריפה, אחיזה. התרגול הזה מסייע מאוד בפעולות האכילה, המשחק בחוץ, הרחצה, הלבוש ועוד.

027

כישורי משחק– קופסאות תחשותיות מתאימות הן למשחק עצמאי והן למשחק חברתי. כשהילדים קטנים הם יכולים לשחק בהן אחד ליד השני, וכשהם גדלים אפשר ליצור שיתופי פעולה ומשחק חברתי. לא פחות חשוב- הקופסאות מסייעות מאוד בבניית יכולת המשחק העצמאי של הילד. מכיוון שהילד נדרש להמציא את אופן המשחק- הוא מפתח רעיונות למשחק יצירתי, אותם הוא יכול ליישם אחר כך גם בסביבות אחרות.

P1030736

כישורים לשוניים– חובשת רגע את הכובע המקצועי שלי…הקופסאות התחושתיות מספקות הזדמנויות נהדרות לשיחה ולמתן מודל שפתי. כל קופסה שבנינו עד כה העשירה ליעלה את אוצר המילים באופן משמעותי- במילים ובמושגים חדשים. כשרוצים ללמד אוצר מילים ספציפי לנושא מסויים (נניח סביב חג)- זו הפעילות המושלמת. כשרוצים ללמד מושגי מרחב, גודל, צבע, צורה- אידיאלי. כשרוצים ללמד פעלים ספציפיים- נהדר. לא חייבים להגדיר מראש מטרות שפתיות כמו ברשימה שעשיתי פה- השפה היא חלק בלתי נפרד מהקופסאות, גם אם לא מתכוונים לזה (אבל לקלינאיות התקשורת שבקהל- זו פעילות נפלאה לטיפולים. באחריות).

SAMSUNG
קופסת חיות
קופסה ירוקה- לזיהוי הצבע הירוק
קופסה ירוקה- לזיהוי הצבע הירוק

איך מכינים קופסה תחושתית?

  • איזה מיכל מתאים לקופסה סנסורית?

בעיני הקריטריון החשוב ביותר הוא שלמיכל יהיה מכסה, על מנת שיהיה ניתן לשמור אותו למשך תקופה בצורה נוחה ובטוחה (אצלנו כל קופסה מחזיקה פחות או יותר חודש, עד שאנחנו עוברים לקופסה הבאה). אחרי קצת ניסויים אני מצאתי שהכי נוח לי להשתמש במיכל פלסטיק שקוף (למרות שלקופסאות מסויימות נוח יותר שהרקע לבן) ויחסית קטן (8 ליטרים), כדי להתאים כרגע לגודל של יעלה- היא יכולה להרים אותם לבד, לשלוף אותם מהמקום ולהחזיר אותם, מה שהופך אותם לנגישים ולשמישים במיוחד. בדרך כלל גם חבילה אחת של מילוי מכל הסוגים הקנויים מספיקה כדי למלא את המיכל (נניח עדשים, אורז או פסטה). בכל זאת- היא עדיין יכולה די בקלות לשבת בתוך הקופסה! וזו אחת הפעילויות החביבות עליה…לילדים גדולים יותר כדאי להתאים מיכלים גדולים יותר, שמגדילים את אפשרויות המשחק. גם אנחנו, לפעילויות מסויימות, משתמשים בקופסה גדולה יותר, כאמור-אין חוקים.

SAMSUNG

  •  איך בוחרים מילוי?

קודם כל חשוב להתאים את המילוי לגיל הילד ולאופי שלו- לילד שמכניס כל דבר לפה לא ניתן קופסה במילוי עדשים או גרגירי תירס, כמובן. לילד כזה אפשר לתת קופסה מלאה במים, בפסטה לא מבושלת (חתיכות גדולות), בפונפונים/חרוזים גדולים, או במילויים אכילים כמו ג'לי, סוכר, מלח, קמח ושילובים שונים שלהם (יש המוני המונים של מתכונים ברשת, למשל חול אכיל). גם בילדים גדולים יותר- חשוב להקפיד להשגיח ולמנוע הכנסה של גרגירים למקומות לא רצויים (נניח לפה של האחים הקטנים). מלבד הגיל ורמת הסיכון כדאי להתאים את הגרגירים למטרה של הקופסה- מילויים כבדים יותר, כמו אבני נוי או גרגירי שעועית, יכולים לסייע מאוד בהרגעה. גרגירים קטנים, כמו אפונה יבשה או עדשים, נהדרים לתרגול של כל כישורי החיים שדיברנו עליהם קודם וכו'. הקריטריון האחרון, אך לא פחות חשוב, הוא המראה. למשל לקופסת ראש השנה בחרתי בגרגירי תירס, כי הצבע שלהם מתחבר לחג (דבש) והצורה שלהם מזכירה גרגירי רימון. לקופסה הירוקה השתמשתי באפונה יבשה, כי היא, ובכן, ירוקה. אל תגבילו את עצמכן לרעיונות ברשת, תרגישו חופשי לאלתר ממה שיש בסביבה או בבית. קופסת סתיו למשל בהחלט יכולה להיבנות על בסיס של עלים יבשים וקופסת חנוכה שלנו נבנתה על בסיס של…נרות.

P1050899

  • איך בוחרים נושא?

קופסה תחושתית יכולה להיות עונתית- להתאים למזג האוויר כמו קופסת הסתיו שלנו, לאירועים משמעותיים בלוח השנה או לחגים. קופסה יכולה גם להתבסס על משהו שמעסיק את הילד או מעניין אותו במיוחד, נניח לגו, או ספר מסויים (לנו הייתה לא מזמן קופסה שעדיין לא הראיתי פה, בהשראת הספר "הטרקטור בארגז החול"), או סרט דיסני נבחר…מה שמעניין את הילד. אפשרות נוספת היא קופסה סביב מטרה לימודית שמעסיקה אותנו, כמו הקופסה הירוקה שלנו, שהייתה חלק מתהליך ארוך ומגוון מאוד של הכרת הצבעים.

  • איך מרכיבים את הקופסה?

ברגע שבוחרים נושא, זה כבר נהיה פשוט מאוד. פתאום בכל מקום תתחילו לראות דברים שקשורים לנושא- ברחבי הבית, בחנויות השקל למיניהן, בספריה, בגרוטאות, אצל בני המשפחה. אין מגבלה לגבי מהות האביזרים- אלו יכולים להיות משחקים, דמויות, עשויים מפלסטיק, עץ, גומי, מאכלים, כאלו שנועדו לילדים או לקוחים מעולם המבוגרים- ממש מכל הבא ליד, כל עוד זה מתקשר לנושא. יש כמה אפשרויות לגבי תהליך הרכבת הקופסה- אפשר להכין הכל מראש ולהציג לילד את הקופסה המוכנה ולתת לו מיד להתחיל לשחק. אפשר להכין מראש את המרכיבים- בסיס ואביזרים, ולהרכיב את הקופסה ביחד עם הילד- לתת לו לשפוך את הבסיס (אפשר להיעזר במשפך- תרגול נהדר)

P1050038

ואפשר גם לחפש את האביזרים המתאימים ביחד עם הילד- לנסות לחשוב יחד מה מתאים לשמש כבסיס (נניח "מה מזכיר לך חורף?" או קל יותר "איפה נמצא הטרקטור מהסיפור?") ואז להסתובב ולחפש אביזרים. בעיני הדרך הטובה ביותר היא לשלב בין האפשרויות, בהתאם לקופסה, בהתאם למצב הרוח של הילד, בהתאם למצב הרוח שלך…הקופסה הירוקה שלנו למשל, נבנתה לגמרי בשיתוף פעולה, את קופסאות החגים בנינו בשיטה השנייה- אני אספתי והרכבנו יחד. כמובן שלא חייבים להיצמד לשיטה אחת גם תוך כדי בנייה של אותה קופסה- אחרי שמילאתם את הקופסה באביזרים שאספת מראש, בהחלט אפשר לתת לילד להוסיף אביזרים שהוא מוצא.

  • איך משחקים?

השאלה הכי קשה, וגם הכי קלה. התשובה המרכזית היא שאין תשובה. מציגים לילד את הקופסה ונותנים לו למצוא את הרעיונות בעצמו. מכיוון שאני קצת חולת שליטה באופיי (עובדת על זה…) אני אוהבת לחשוב מראש איך לשלב בתוך הקופסה מגוון אפשרויות- כמעט תמיד יהיו בתוכה דברים שאפשר לפתוח ולהכניס לתוכם דברים אחרים, יהיו דברים קטנים יותר שאפשר להחביא, יהיו אביזרים מחומרים שונים שאפשר לחקור (פלסטיק, עץ, מתכת, שעווה, מחק). לפעמים יהיו דברים שאפשר להשחיל, לפעמים דברים שאפשר להרכיב- כמה שיותר אפשרויות. יש לנו גם אביזרים כלליים שמלווים את כל הקופסאות- חבילה של כוסות מדידה וחבילה של כפות מדידה, משפכים בגדלים שונים, סכין פלסטיק:

P1030648

אני אוהבת גם להוציא את הקופסה בזמנים לא שגרתיים, כדי לשלב אותה עם פעילויות נוספות, למשל בזמן משחק בבצק או במפגש עם חברים

P1050430

בכל זאת, יעלה תמיד תופסת אותי לא מוכנה ומצליחה להפתיע עם רעיונות יצירתיים הרבה יותר משלי…

שאלות נפוצות:

  •  מה עושים עם הלכלוך?

נכון, המטרה היא לבחור מיכל שיתאים וימנע מרוב המילוי להתפזר מסביב, אבל לרוב, חלק מסויים מהמילוי כן מגיע לסביבתו הקרובה של המיכל. כדאי לקחת את זה בחשבון ולהחליט איך מתאים לכם להתמודד עם זה- לוותר, לשחק בחוץ, לפרוש ניילון מתחת, להביא בסיום הפעילות מטאטא ויעה או שואב אבק קטן, ללמד את הילד לאסוף- יש לא מעט פתרונות ל"בעיה". באופן אישי, מי שביקר בביתי יודע שאני ממש לא מסוג האנשים שמתרגשים מלכלוך (אפילו קצת יותר מידי…). בכל אופן, כשמתפזר, אני משתדלת להפיק מזה את המירב ולתרגל מוטוריקה עדינה- איסוף עם האצבעות, או כישורי חיים- טאטוא עם מברשת וכף ייעודיים.

SAMSUNG

  •  מה עושים עם המילוי בתום השימוש?

כמובן שזה תלוי מה המילוי, אבל לרוב אנחנו מפרקות את הקופסאות יחד. את האביזרים הקטנים אנחנו מחזירות למקום או שומרות לשימוש חוזר (למשל את האביזרים מקופסת ראש השנה איחסנו יחד בשקית בתוך "קופסת החגים" שלנו, שיש בה אביזרים מתאימים לכל חגי ישראל) ואת המילוי אנחנו שופכות (שוב תרגול של איסוף ושימוש במשפך) לשקית ריצ'רץ' גדולה. כל השקיות האלו נשמרות במגירה ייעודית שמחזיקה את כל אביזרי הקופסאות התחושתיות שלנו, עד לשימוש הבא. כמו שכתבתי בהתחלה, אפשר ליצור אינספור קופסאות שונות בהתבסס על אותו מילוי.

P1050863

  • למי זה מתאים?

למען האמת, אין לי תשובה לשאלה הזו. אנחנו התחלנו עם הקופסאות לא כל כך מזמן, כשיעלה הייתה בת שנתיים וטיפה. שיטוטים (רבים) ברחבי הרשת מראים תמונה מאוד רחבה, של ילדים נהנים מקופסאות תחושתיות החל מגיל ישיבה ועד גילאי בית ספר יסודי ואפילו חטיבה. כמובן שתוכן הקופסאות, הנושאים ואופן ההרכבה והשימוש משתנים בהתאם לגיל, אבל הרעיון הבסיסי נשאר בעינו. מוזמנות לנסות עם ילדים בגילאים שונים ולשלוח לי את התרשמותכן. מעבר לקהל היעד- אני חושבת שהקופסאות האלו לא מתאימות רק לחדר המשחקים הביתי. הן נפלאות כפעילות בגנים, בחוגים ואפילו בחדרי הטיפולים השונים.

קישורים שימושיים:

להכנת הפוסט הזה השתמשתי בעיקר במידע בסיסי מתוך האתר my sensory box ומתוך הפוסט הנפלא הזה all-about-sensory-bins-. כל הבלוג ממנו הפוסט לקוח- little bins for little hands הוא מקור מעולה לרעיונות בתחום. כמובן שהמלך הבלתי מעורער של הרעיונות, באופן כללי וגם בתחום הקופסאות, הוא הפינטרסט. יש עוד המון בלוגים מהם אני שואבת רעיונות והשראה לקופסאות ספציפיות, אבל לרוב החיפוש מתחיל בפינטרסט. עד כה הראיתי פה בבלוג את הקופסה שהכנו לראש השנה ולרגל הסתיו, מוזמנים (עכשיו אני בטוחה שיש לי לפחות קורא זכר אחד- אבא שלי הגיבור שריגש אותי ועשה מנוי לבלוג!) לקרוא עליהן עוד בקישורים.

038

מקווה שהצלחתי לעשות קצת חשק ולעורר עניין בהתמכרות הזו שלי. אשמח מאוד לשמוע מכן שאלות, רעיונות וחוויות. אשמח גם אם תאתגרו אותי בבקשה להשראה ורעיונות לקופסאות ספציפיות שמתחשק לכם להכין ולבנות. ובהשראת דפי מ"מסטיקים" אסיים בברכת "להתראות בקופסאות"…

מודעות פרסומת

8 מחשבות על “על קופסאות תחושתיות

  1. קריני יקרה
    מאוד אוהבת את ההתמחות הנישאית שהבלוג לוקח לאחרונה.
    מקצועי, מקורי, מחובר לשטח ומאוד איכותי.
    אני ממש נהנית :)

    אהבתי

      1. הי מורן! תודה רבה על התגובה! בהחלט מכירה, מוקירה ומעריצה את האישה ופועלה, אפילו מחזיקה בידי עותק של הספר "פעוטים פועלים ומתנים בארגז גרוטאות ובתיבות פעילות", מבטיחה לסקור אותו כאן גם בקרוב. אבל תיבות הפעילות של מלכה האס (ושל החינוך הקיבוצי בכלל) שונות בכמה מאפיינים מהקופסאות התחושתיות- במרכיבים, במבנה ובשילוב החושים הנדרש. גרמת לי לחשוב הרבה על ההשוואה, מבטיחה להתייחס אליה בפוסט שיוקדש לספר. שוב תודה!

        אהבתי

תגובה מביאה אהבה! מחשבות, רעיונות, תמונות, בקשות ושאלות יתקבלו בשמחה רבה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s