חג הקציר, בצק משחק ומתכון

בצק קוואקר למשחק ולעור הידיים

במקור, כשתכננתי את הפוסטים לשבועות, תכננתי שכל פוסט יקבל ככותרת את אחד משמות החג. אז אמנם התחלתי אחרת, אבל יש בקנה מספיק פוסטים כדי להתחיל עכשיו :) נתחיל מחג הקציר, נעבור לחג החלב (כן, כן, זה ממומן, אז מה?!), חג הביכורים (נכון, כבר היה, אבל יהיה שוב) ומשם לחג המים. את חג קבלת תורה נשאיר לפעם אחרת, ברשותכם.

כבר סיפרתי שבנושא חג הקציר בחרנו השנה להתמקד בשיבולת שועל. התחלנו עם הקופסה התחושתית שלנו והמשכנו בעוד פעילות תחושתית נדרשת- הכנת בצק. הרגשתי שהמון זמן לא הכנו בצק…למען האמת, יש בזה משהו…מאז פסח לא הכנו בצק. יודעי דבר אומרים שמדובר בשבעה שבועות…בהחלט הרבה זמן במושגים שלנו. אמנם יש לנו עוד קצת בצק במקרר (עוד מבצק הנצנצים של פורים. הבצק של פסח היה קצת פחות עמיד), אבל ללא ספק הגיע הזמן לבצק משחק חדש!

לפני זמן די רב שמרתי מתכון לבצק שנראה מעולה להפליא- בצק טבעי לעור רגיש (כן, כן, זו הכותרת של המתכון המקורי, לא אני המצאתי). ונחשו מה המרכיב המרכזי בבצק? נכון, שיבולת שועל. בשילוב עם היובש הנוראי שכולנו סובלים ממנו בתקופה הזו, היה לי ברור שזה הבצק המושלם, וזה אכן כך. אין לי הרבה תמונות של הבצק הזה, למרות ששיחקנו בו הרבה. ב"זכות" המחלות שתקפו אותנו, לא הספקתי להכין "הזמנה למשחק" פוטוגנית עם הבצק הזה, ולכן המשחק היה כיף להפליא, אבל לא הצטלם היטב. החלטתי שזו לא סיבה לוותר על השיתוף במתכון הנהדר.

אז המתכון המקורי מכאן, ותיכף יהיה גם מתכון בדוק ומתורגם לעברית. קודם כל אספנו את המצרכים הנדרשים ליצירת הבצק שנועד למשחק אבל על הדרך עושה גם טיפול מפנק לכפות ידיים יבשות, סדוקות ועייפות:

IMG_20150512_162154

שיבולת שועל, שמן קוקוס (די בטוחה שכל שמן צימחי יעבוד, אבל לשמן הקוקוס יש יתרונות בנושא הפינוק לעור), דבש וקורנפלור. ההכנה לוקחת ממש כמה דקות, בלי בישול, בלי התעסקות, והבצק שנוצר נעים נעים נעים נעים ועוד יתרון גדול בהקשר של שבועות- הוא גם הרבה יותר לבן מהבצק הרגיל שלנו שיוצא…בצבע של בצק (בז'?!):

IMG_20150514_104217

במסגרת נסיונות הצילום האמנותיים של יעלה היא צילמה תמונה נהדרת של אביזרי הבצק שלנו:

IMG_20150514_105411

אז איך מכינים?

מתכון לבצק משחק מפנק לעור הידיים

המצרכים הדרושים:

  • 3/4 כוס מים רותחים
  • 2/3 כוס שיבולת שועל מהירת הכנה (אפשר לראות בתמונה שאנחנו השתמשנו בשיבולת שועל "דק"- זה עבד נהדר)
  • 3 כפות של שמן קוקוס
  • 1 כף דבש
  • 1+2/3 כוסות קורנפלור

אופן ההכנה:

בקערה גדולה מערבבים מים רותחים, דבש, שמן קוקוס ושיבולת שועל. מערבבים היטב עד ששיבולת השועל מתרככת (במתכון המקורי מציעים להשתמש בתערובת שנוצרת בשלב זה כמעין פילינג לפני המקלחת. לא ניסיתי עדיין, אבל כן ניסיתי מקלחות קוואקר בעבר, וזה עושה פלאים לעור מגורה ולאסטמה של העור, אז שווה לנסות). כשהתערובת מעורבבת היטב מוסיפים לאט לאט את הקורנפלור. מוסיפים כוס וחצי, מערבבים ואם צריך מוסיפים- עוד כף ועוד כף, עד שמרוצים מהמרקם. הבצק אמור להיות נעים למגע, לא דביק, ומשתלב בקלות עם כל אביזרי הבצק שלנו (מערוכים, סכינים, חותכנים). אחרי כל משחק בו אני מרגישה קצת כמו אחרי ספא…הוא גם מריח מ-ע-ו-ל-ה ושני ילדיי מדווחים שגם הטעם שלו נפלא (מזכירה שבגלל הדבש הבצק לא מומלץ לאכילה לתינוקות מתחת לגיל שנה)…הם ביקשו לאפות ממנו עוגיות. עוד לא הספקנו, אבל מתכננים להכין עוד נגלה של בצק נקי למטרה זו…

ואחרי שבועיים של פעילויות והכנות, היום פתחנו באופן רשמי את חגיגות החג שלנו, בקבלת שבת חגיגית של קהילות היהדות המתחדשת בעמק יזרעאל. כרגיל, הייתה קבלת שבת מוזיקלית, מעניינת, חילונית ושמחה. מחר ביתנו צפוי להתמלא אורחים לקראת הפעילות הקיבוצית הענפה בחג- פעילות הכנת לחם במוזיאון של הקיבוץ, הצגת ילדים שנשמעת מבטיחה, ארוחת חג חלבית וחגיגית בחדר האוכל והשיא, בראשון בערב- החג הקיבוצי המסורתי. אמיתי יעלה לבמה כביכורים, יעלה תעלה לבמה כמלווה לאחד הענפים ונקווה שאנחנו לא נמות מחום :) כנראה שלא אספיק להעלות עוד רשומה במהלך החג, אז נמשיך עם הפעילויות החגיגיות בדיעבד…שלא תשכחו אותי, ככה זה נראה תוך כדי ריקוד היום בקבלת השבת:

IMG_20150522_184116

חג שבועות חגיגי, לבן ושמח מאוד!

5 מחשבות על “חג הקציר, בצק משחק ומתכון

  1. jחג שבועות שמח עליז וכיפי לקרין החביבה מכל ליעלה המאלפת לאציתי העליזון ולאבא נחשון המקסים משרקי והמשפוחה

    אהבתי

      1. באופן עקרוני אפשר. בכל מתכון אחר לבצק משחק הייתי אומרת 'כן' בלי היסוס, כאן לשמן הקוקוס יש חלק חשוב במרכיבים ה"בריאותיים" של המתכון, והחלפתו תשפיע על הקונספט הזה. אני מאמינה שזה לא ישפיע על מרקם הבצק או על עמידותו, אלא רק על הרעיון ה'טיפול לעור הידיים' של הבצק. יכול להיות ששמן זית ייתן אפקט טיפולי דומה. בכל מקרה, ברמת הבצק כמשחק- הייתי מחליפה בלי היסוס

        אהבתי

תגובה מביאה אהבה! מחשבות, רעיונות, תמונות, בקשות ושאלות יתקבלו בשמחה רבה