רשימת ציוד

משחק יצירתי-רשימת קניות-מסיבת המאה

את הרשומה הראשונה בסדרה "רשומת המאה" ובחגיגות המסיבלוג אני מקדישה לשתי חברות אהובות- רעות ורותם. שתיהן רמזו לי, בהקשרים שונים, שרעיונות לפעילויות זה נחמד מאוד, אבל להן "אין את כל הג'אנק הזה בבית" וקשה לאלתר ככה פעילויות נחמדות. אז בהשראתן ובהשראת רשימות דומות בבלוגים שאני אוהבת, הכנתי את הרשימה הבאה. אני מזהירה, זה ארוך. לא כי הרשימה כל כך ארוכה, אלא כי השתדלתי מאוד להסביר למה צריך כל פריט ולתת כמה שיותר דוגמאות מהבלוג לשימושים אפשריים. כמובן שחיפוש קל בפינטרסט יספק עוד שפע רעיונות לשימוש בכל פריט, ממליצה בחום. וכמובטח- בסוף הרשומה מחכה הפתעה:

מה כדאי שיהיה בבית בשביל משחק יצירתי עם הילדים

הכוונה לא למשחקים קנויים (גם על זה יש לי רשומות המלצות בקנה) ולא לאביזרי משחק ייעודיים מחנות הצעצועים, אלא לכאלו שאני קונה "על הדרך" ומשתמשת בעיקר למשחקים. מצרכים כאלו, שמאפשרים מגוון גדול של אפשרויות משחק במינימום כסף. לנוחיותכן, חילקתי את הרשימה לפי חנויות רכישה מומלצות:

מזווה (או: מה כדאי לקנות בסופר, ועדיף לבקר לצורך הרכישה הראשונית בסופר הכי זול שבסביבה):

IMG_20150805_115955

קמח– קמח הוא הבסיס לאינספור פעילויות תחושתיות נהדרות. רוב בצקי המשחק שאנחנו מכינים מבוססים על קמח (יש גם גרסאות לרגישים לגלוטן, אם זה המקרה-וותרו, מן הסתם, על הקמח) וגם חול הירח שהכנו בשבוע שעבר, והרבה מהמאפים האמיתיים שאנחנו אופים ולפעמים גם משחקים בו סתם ככה, כבסיס לקופסה תחושתית. נהדר גם למלא בו בלונים ו…חייבים קמח, בקיצור.

מלח– עוד חומר תחושתי בסיסי. בצק המשחק הביתי המוכר ביותר הוא בצק מלח, וגם במתכונים אחרים (וטובים יותר, אם יורשה לי), ישנן כמויות לא מבוטלות של מלח, שנועדו, בין היתר, להפוך את הבצק ללא טעים (ספרו את זה ליעלה, ש'מלוח' הוא בהחלט הטעם האהוב עליה). מלח הוא גם בסיס נהדר לקופסה תחושתית- מלח שולחן או מלח גס ואביזר חיוני בשלל ניסויים ופעילויות מדעיות מעניינות.

סודה לשתיה– גם הסודה לשתייה מככבת באינספור מתכונים תחושתיים. בשילוב עם מים היא יוצרת אדמת משחק מלאכותית נהדר, וביחסים שונים גם בצק משחק מעניין, בשילוב עם חומץ היא יוצרת פיצוצים מרהיבים והיא גם נהדרת לבישולים ועוד יותר לניקיונות. בתמונה רואים חבילה סטנדרטית, קטנה, אבל הרבה יותר משתלם לקנות סודה לשתייה במשקל בחנויות התבלינים. זה זול (סביבות ה-20 ש"ח לק"ג) ונשמר היטב.

צבעי מאכל– כי מהם החיים בלי קצת צבע?! כמעט כל פעילות שלנו מלווה בצבע מאכל, כי הילדים שלי (בעיקר אמיתי, אבל לעיתים קרובות גם יעלה…) בהחלט עדיין בשלב בו הם מתנסים עם כל החושים, כלומר, גם טועמים. למי שחושש מעניין הבריאות- מדובר בכמויות מזעריות, הילדים טועמים ולא אוכלים, ולמי שממש מוטרד- יש צבעי מאכל טבעיים, שאמורים להיות הרבה יותר ידידותיים (וגם ניתן להפיק צבעים בבית, אבל זה כבר לרשומה אחרת). לנו יש בבית את כל הסוגים- צבעים זולים באבקה, צבעים נפוצים בנוזל וצבעי יוקרתיים בג'ל. לכל סוג היתרונות שלו. אם המטרה היא משחקית בלבד- אני לא ממליצה להשקיע בצבעי ג'ל. הם יקרים וגם מלכלכים יותר (כל צבעי המאכל מלכלכים, זה חלק מהעסק, אבל האחרים מתנקים די בקלות, הג'ל דורש יותר), חזקים יותר וקשים יותר לתפעול. האבקות זולות, נהדרות לערבובים ומהוות ניסוי בפני עצמן, אבל מאוד נוטות להתפזר. אין גבול למה שאפשר לצבוע עם צבעי מאכל, למשל- בצק משחק, קצף סבון וגם קצפת סבון, בסיסים לקופסאות תחושתיות כמו מלח גס או קוקוס, מים ואפילו חלב.

שמן צמחי– משהו שאני מניחה שיש בכל בית, אבל אם כבר עושים קניות, שלא נשכח…בכמויות קטנות, הכרחי ליצירת בצק נעים. נהדר גם לניסויים מדעיים, ליצירת חול ירח ועוד. בכל מתכון שממליץ שימוש בשמן תינוקות, אני מחליפה בשמן צמחי (אצלנו זה לרוב שמן קנולה, אבל זה לא באמת משנה) כדי להפוך את המתכון לאכיל.

IMG_20150805_114547

אורז– היום אני שמחה שיש לנו המון אורז בבית, כי נאלצתי להטביע את פלאפוני האהוב בערימה נאה של אורז אחרי שהטבעתי אותו אחר כבוד בשירותים, אבל בדרך כלל, אורז הוא הבסיס המועדף עליי לקופסאות תחושתיות- הוא נעים למגע יותר מכל בסיס אחר, הוא לבן ולכן נייטרלי, הוא לא מלכלך את האביזרים שבאים איתו במגע, יחסית קל לאסוף אותו כשהוא מתפזר ואפילו יש לו צליל נהדר. עד עכשיו חששתי להציג אותו לאמיתי, ורק יעלה נהנתה ממנו, אבל לאחרונה גם הוא התנסה וזה עבר בשלום. הכנו איתו מדורת ל"ג בעומר ופויקה וגם המחשה בנושא הגשם ועוד לא מעט קופסאות מאולתרות, שסתם נועדו לעשות נעים.

קורנפלור– קורנפלור הוא קסם בתחפושת. יש לו כל כך הרבה תכונות מדהימות, בעיקר היכולת שלו להיות מוצק ונוזלי פחות או יותר באותו זמן. הוא קלאסי ליצירת "סליים" (גועל נפש?) ביתי זריז, הוא נהדר ליצירת בצק שונה מהרגיל, משדרג בצקים ייחודיים נוספים, קצף סבון ועוד, הוא מלכלך להפליא וכיף לפחות באותה מידה.

קוואקר ו/או סוגים אחרים של "אבקות" אכילות- קמח מצה/תפו"א/תירס, אבקות מהירות הכנה (פלאפל, עוגה וכו'), פרורי לחם, קוקוס- כאן גיוון וזמינות הם שם המשחק. כל החומרים הללו יכולים להיות נהדרים ליצירת בצקי משחק חדשים (מהראש או ממתכון אינטרנטי), כמו הבצק הכשר לפסח או בצק הקוואקר שאנחנו הכנו, הם מעניינים ומגוונים כבסיס לקופסה תחושתית- כל אחד מהם מוסיף מרקם אחר, ריח אחר, טעם אחר לקופסה, אפשר ליצור איתם עולמות דמיוניים, ליצור בלוני/שקיות תחושה שונים, אפשר להכין דייסות, אפשר לנסות מתכונים אכילים באמת…בקיצור- אם אתם נתקלים באיזה מבצע מעניין, באיזו שארית, באיזה שכן שרוצה להיפטר ממלאי- תקפצו על ההזדמנות, ותבואו לשאול אותי מה לעשות עם זה. יותר טוב- תשאלו את הילדים. אחרי ניסיון אחד או שניים עם משחקים תחושתיים, יהיו להם רעיונות שיפתיעו אתכן. אפשר לראות שאצלנו הקוואקר מככב, גם כי הילדים שלי מאוד מאוד אוהבים קוואקר (בעיקר כמו שהוא, אבל גם בעוגיות וכו') וגם כי יש לו יתרונות בריאותיים, בעיקר בתחום טיפוח העור, נושא מאוד בעייתי אצלנו (מקלחות קוואקר מככבות אצלנו על בסיסי שבועי לאחרונה).

קטניות יבשות– גם פה- מה שזול, מה שמתאים לנושא או לתחושה שמנסים ליצור. עם אמיתי אני עוד נזהרת מהשימוש בקטניות, אבל מאמינה שמאוד בקרוב נתחיל שוב. אנחנו התחלנו את דרכינו בעולם הקופסאות התחושתיות עם קופסה ירוקה מלאה אפונה יבשה. מאז הייתה לנו קופסת ראש השנה על בסיס תירס, קופסה אוסטרלית על בסיס שעועית ועוד ועוד. אנחנו גם מבשלים איתם מרקים דימיוניים, יוצרים איתם ועוד.

פסטה– גם כאן, מה שזמין וזול. לפסטה באמת יש אינספור שימושים משחקיים, ולכל צורה יתרון משלה. ספגטי למשל נהדר כשהוא מבושל למשחק תחושתי לתינוקות קטנים וגם לדמות תולעים וזחלים אחרים (לא אני המצאתי…אבל זה גאוני). פנה נהדרת להשחלה ושימשה אותנו נאמנה כבסיס לקופסת הסתיו שלנו, פסטה צדפים נהדרת ל, קופסות קיץ (שעוד לא הספקתי לצלם), פפיונים נהדרים לקופסת אביב ובאופן כללי – לפעמים הצורה אפילו לא משנה, למשל בבריכת הפסטה שלנו. אפשר גם ליצור איתה הדפסים ואמנות.

שנקליה- עוברים לחנות הבאה בתור. את רוב האביזרים ברשימה הזו אני משיגה ב"מקסטוק" הקרוב לביתי, בהחלט החנות האהובה עליי. יש סוגים שונים ורמות שונות של חנויות סטוק ושנקליות, אם יש אפשרות, כדאי לבחון כמה כדי לראות איפה יש את ההיצע הטוב ביותר ואת המחירים הטובים ביותר. שומדבר מהרשימה הזו לא אמור לעלות יותר מ-5 ש"ח!

P1010643

סט כוסות מדידה ו/או כפות מדידה– מודה, זו אחת ההתמכרויות הגדולות שלי. בתמונה הסט האחרון והמגניב במיוחד שקניתי במקסטוק, והוא עלה 10 ש"ח…אבל הסטים הרגילים עולים 5 ש"ח ואפילו פחות. אנחנו משתמשים בהם ככלי משחק העיקרי בקופסאות התחושתיות השונות, ככלי מדידה בהכנת מתכונים שונים, ככלי קיבול במשחקי "הכנס-הוצא" שונים, ככלי משחק בחול ובמים בין לבין ועוד. תמיד שימושי.

IMG_20150603_090753

סט משפכים– די בדומה לכוסות, סט משפכים בכל מיני גדלים שימושי כמעט עם כל בסיס תחושתי. בנוסף הוא כלי נהדר לתרגול מיומנויות "כישורי חיים" של מזיגה, וויסות כמויות ועוד. עם משפכים אפשר ליצור קיר מים (אחד החלומות שלי שנדחה ונדחה, לצערי), לשחק בבריכה, למלא חול בצנצנות דקות, להעביר קמח מכלי לכלי, למלא בלונים, לרוקן את התוכן של קופסה תחושתית אחת כדי לפנות מקום לאחרת ועוד.

P1010649

פונפונים– אני לא בטוחה אם יש צורך להוסיף. כמה אני אוהבת פונפונים, בתמונה רואים רק חלק קטן מהמבחר שאספתי לנו לאורך הזמן. אנחנו משתמשים בהם כמובן בקופסאות תחושתיות, מעיפים אותם עם קשים, מכינים זחלים, מציירים איתם, יוצרים מהם פרצופים, מתרגלים זיהוי צבעים וספירה, וכמובן- הכנו איתם את החנוכיה הכי יפה שיש.

P1010660

עיניים זזות– מתאימות רק לגדולים שבחבורה (אלו שכבר לא מכניסים דברים לפה), אבל בהחלט משדרגות להפליא, כיפיות ויוצרות רעיונות מגניבים. הן הולכות נהדר עם בצק משחק, וגם עם מנקי מקטרות, נוצות, דפים חלקים וכו'. זה למשל מה שיעלה הכינה היום בזמן שהוצאתי את העיניים כדי לצלם:

P1010665

 

P1010663

יצורי פלסטיק קטנים– בתמונה רואים בעיקר חיות, אבל יש לנו מגוון ייצורים די גדול- אנשים, פיות, בעלי מקצוע שונים, דמויות מסרטים מצויירים, חיות פחות נפוצות (כמו סט חיות הים שלנו או סט החרקים). כמובן שהם הכרחיים ליצירת עולמות דמיוניים כמו חוף הים או העולם המושלג, הם משתלבים בתוך קופסאות תחושתיות בהתאם לנושא, אפשר ליצור איתן סצנות משחק מורכבות, הן מהוות פיתוי לגעת בחומרים שעלולים לעורר חשש ממבט ראשון, הם נהדרים לפיתוח שפה, עולם המושגים, משחקי דימיון וכו'. גם אביזרי פלסטיק כמו מכוניות ומאכלים (שני הכוכבים אצלנו) חשובים, אבל בעיני בעדיפות שנייה.

 

P1010650

נצנצים– כבר כתבתי פעם שאני נוטה להתרחק מכל מה שמריח קיטש, אבל בפני נצנצים אפילו אני לא מסוגלת לעמוד. הם משדרגים בצק משחק, הם הופכים בקבוק פלסטיק פשוט לקסם, הם הופכים חול פשוט לזהב, הם משמחים לבב אנוש, לא משנה המין ולא משנה הגיל. יש לי אוסף די מרשים של גוונים וגם עוביים שונים (מפירורי נצנצים דקיקים ועד חתיכות גדולות ומנצנצות של קונפטי).

P1010652

צבעים– כמה שיותר, מכמה שיותר סוגים- צבעי פסטל, צבעי פנדה, טושים עבים ודקים, צבעי ידיים, צבעי גואש, טושטושים. לפעמים אני לא צריכה לארגן פעילות, אלא רק להניח את קופסת הצבעים שלנו על הרצפה. אפשר להשתמש במגוון סוגים בגוון אחד, אפשר ליצור ציורי נקודות ולמלא עם טושטושים, להתפלש בצבעי מים, לצבוע על משטחים שונים, למרוח באמצעות מברשות שונות, לצייר עם אביזרים ייחודיים ועוד ועוד. קופסת צבעים כזו מבטיחה באחריות שעות של כיף. אני יודעת שיש כל מיני המלצות לגבי גילאים מתאימים לחשיפה לכל צבע. באופן אישי, אני משתדלת לחשוף מגיל אפס לכמה שיותר סוגים צבעים ולכמה שיותר משטחי ציור. אמיתי למשל כבר התנסה בטושים, צבעי פסטל, צבעי גואש, צבעי ידיים, צבעי פנדה. המועדפים על יעלה כרגע הם צבעי מים.

עוד דברים שכדאי ללקט:

IMG_20150805_112614

קופסת ג'אנק– אם תשאלו את בח"ל, או את אמא שלי לצורך העניין, הם יגידו שאני לא זורקת כלום. לא רק שאני לא זורקת כלום, אני גם גורמת לאנשים אחרים לא לזרוק כלום כדי להביא לי את הזבל שלהם. מיחזור זה לא רק ערך עליון, זה גם משחק יצירתי ומופלא שעושה רק טוב לדימיון וליכולת ההמצאה. בקבוקים ריקים, פקקים, צנצנות, קופסאות בצורות שונות, מקלות, ניילון פצפצים, מיכלים של תבלינים, כלי בית שלא מתפקדים, קרטוני חלב– לכל דבר אנחנו מוצאים שימוש.

מיכל פלסטיק– ה-בסיס לכל קופסה תחושתית הוא מיכל פלסטיק בגודל המתאים, בגובה המתאים, עדיף שיהיה שקוף או לבן, ועם מכסה. כמובן שברשימה זה מופיע בלשון יחיד, אבל לי יש אוסף שלם, כדי שבכל רגע נתון אוכל לשלוף קופסה ולהפוך אותה לקופסה תחושתית חדשה. עכשיו נניח יש לנו קופסה אחת עם ארגז החול שלנו, עוד אחת עם חול אכיל לאמיתי, אחת עם הפויקה שהכנו השבוע, אחת עם חול הכוכבים שעוד לא הספקתי לספר עליו בבלוג, אחת עם מלח לפני השינה ו…נדמה לי שזהו. צריך לשחק קצת כדי למצוא את הגודל המתאים לילדים הספציפיים שלכם. הם צריכים להגיע בקלות לקרקעית, אבל שהתוכן לא ישפך בקלות מידי החוצה. כמות החומר צריכה להיות מספיק גדולה כדי להתפלש בו, אבל לא גדולה מידי כדי שלא נפשוט את הרגל בכל קופסה. לפעמים יש קופסאות שאני רוצה שהילדים יוכלו ממש להיכנס לתוכן, לפעמים מספיק שישכשכו ידיים…

P1010661

מגשים– הרשימה הזו גורמת לי להבין שיש לי יותר מידי התמכרויות. אני אוהבת לסדר את הפעילויות שלנו על מגשים, זה נוח, זה מזמין, זה יוצר מסגרת אבל עדיין מאפשר חופש פעולה. למשל מגש 'אליעזר והגזר', מגש חשבון לפורים, הזמנה ליצירה בבצק. המגשים גם משמשים אותנו למיון, לפעילות דמיונית (היום למשל הם היו הבסיס לחנות תכשיטים) ועוד. גם פה, יש לי אינסוף סוגים- מגשי עץ, מגשי פלסטיק, מגשי קש, מגשי סיליקון, מלבניים, עגולים, בצורות, קטנים, גדולים, מחולקים, צבעוניים, שקופים, לכל אחד מטרה אחרת. כמעט כולם נקנו ב"מקסטוק" או בחנויות דומות, אבל בגדול, אפשר למצוא מגשים נהדרים בכל מקום, נניח איקאה, חנויות חד-פעמי, סופר מרקט, אפילו אצלנו בכלבו של הקיבוץ.

תבניות קרח-אחרונות חביבות, אני מבטיחה- תבניות קרח. בערך מגיל שנה הן המשחק האהוב על יעלה. בהתחלה היא אהבה לסדר בתוכן פשוט פונפונים, חרוזים וכו. היום אנחנו עושים איתן צורות ממגוון חומרים, ממיינים בהם לפי מספרים, צלילים וכו'. גם אמיתי מתחיל לגלות את קסמן. בקיצור- מומלץ.

אתם עוד כאן?! זה ארוך, אני יודעת. לא חייבים לקנות הכל בבת אחת, אבל אחרי שיש את רוב המצרכים פה בבית, לא צריך לרוץ ולחפש, אפשרויות תעסוקה אינסופיות לילדים במגוון גילאים, מצבי רוח וטמפרמנטים שונים עומדות בפניכם. אני אשמח מאוד לשמוע מה קניתם ומה עשיתם עם זה, והבטחתי גם הגרלה נכון?! אז אני מזמינה אתכם להזכיר לי מהו הפריט הכי הכרחי ששכחתי להוסיף לרשימה (יש עוד לא מעט שהיו והוצאו ברגע האחרון, ואפילו כאלו שנכנסו ויצאו כמה פעמים עד שהחלטתי על הרשימה הבסיסית הסופית). את המצרך החסר שלכם הוסיפו פה בתגובות לרשומה, עדיף עם הצעות לשימושים אפשריים. הרעיון הכי מדוייק ומעניין יזכה את המציע/ה בחבילת פרס שכוללת מדגם מייצג של כל החצי השני של הרשימה (לא כולל מצרכי המזון, כלומר כל מה שנקנה בשנקליה והמצרכים הנוספים), שיגיע הישר לביתו (בחסדי דואר ישראל, אי"ה וגו'). מבטיחה מדגם מייצג איכותי, מעניין ומבטיח שעות רבות של הנאה! ההגרלה הזו, יחד עם שאר הגרלות המסיבלוג, פתוחה להשתתפות עד לסוף המסיבה, ב-24.8, ולאחר מכן אפרסם בבלוג את שם הזוכה.

בהצלחה רבה, ושיהיה לכולנו סופ"ש נפלא!

9 מחשבות על “רשימת ציוד

  1. טוב, את כבר יודעת שאת הבלוג שלך אני מאוד אוהבת ואף מיישמת רעיונות מדי פעם :)
    והכי כיף שכמעט כל דבר שהילדים עושים אני רואה בעיניים "תחושתיות"…
    הייתי מוסיפה… כיסוי עיניים :)
    לתת לילדים להתנסות במגע החדש/ המעניין בלי לראות, ואז לגלות :)

    אהבתי

  2. מקסים ויצירתי!
    גלילי נייר טואלט! אין סוף לאפשרויות יצירה מהם- החל מצמידי גיבורי על, דרך חיות, גזירה לצורות שונות ועד לרעשנים ועוד ועוד.
    כמובן שיש גם את גלילונה למתקדמים.
    הילדים שלי חוגגים עם כל גליל ריק בעיניים מבריקות ומאושרות! כאילו זכו בפרס הגדול

    אהבתי

  3. אין לי שום רעיון מה להוסיף אבל הייתי חייבת לכתוב שישבתי בעקבות הרשומה וקראתי המון פוסטים ישנים.
    קיבלתי המון רעיונות והמון חשק
    תודה

    אהבתי

  4. איזו רשימה מעולה!! אני בטוחה שעוד אחזור אליה שוב ושוב, ובינתיים – אתמול ערבה התחדשה בסט משפכים קטן ממקססטוק. יחי מקססטוק.
    מה שהייתי מוסיפה לרשימה הוט אמצעי בניה מסוג כל שהוא – קוביות עץ/ קפלה/ לגו/ משחק הרכבה אחר. בתור ילדה הייתי מבלה עם אחיי שעות בבנית עולמות מלגו ומה שבא ליד ומשחקת במשחקי דימיון

    אהבתי

  5. הבלוג הזה ככ כייפי!!! הרשימה הזו פשוט מעולה [ ובנימה זו- יחי מקסטוק!] והייתי מוסיפה רק עוד דבר אחד קטן- לגיל קצת יותר גדול אומנם… קופסאת ג'אנק של פיצ'פקס שאפשר ליצור מהם דברים, להדביק על יצירות ולמיטיבי לכת- לאחר מכן לרסס בספריי צבע! אני אוגרת "זבל" לא שמיש כגון טושים מקולקלים [ על פקקיהם כמובן..], מפתחות נטושים, כפתורים, חלקי תכשיטים, כפתורים, מכסים מעניינים וכל מה שבא ליד, וקדימה, ליצירה:]

    אהבתי

  6. קצף גילוח!
    בעיני אחד האהובים על ילדיי בעלי הטונוס הבעייתי אז על חלון גדול בבית משפריצים ומציירים ולעיתים את הקצף עושים צבעוני….

    אהבתי

תגובה מביאה אהבה! מחשבות, רעיונות, תמונות, בקשות ושאלות יתקבלו בשמחה רבה

