משחקים במילים

משחקים בקריאה ובכתיבה-קדם אוריינות

התכוונתי לפרסם אתמול רשומה אחרת, אבל היא התעכבה והחלטתי לשנות קצת את הסדר המתוכנן, ולהעלות היום רשומה אחרת שחיכתה לתורה במסיבה. לפני כמה שבועות הזכרתי פה בבלוג את עניין האוריינות, וקיבלתי כמה תגובות מתעניינות, אז החלטתי להקדיש לנושא רשומה שלמה.

לפי וויקיפדיה (בעריכה גסה שלי):

אוֹריינות, במשמעותה הבסיסית, היא היכולת לקרוא ולכתוב. במהלך הזמן חלים שינויים בתפיסת המושג אוריינות, כך שהוא כולל מובנים רבים יותר ויותר. האוריינות חוצה את ההבחנה המקובלת בין השפה הכתובה לשפה המדוברת‏[2]. במשמעות רחבה יותר, המושג אוריינות מציין שליטה במגוון יכולות תקשורתיות הנחוצות לצורך תפקוד נאות בחברה. למשל: דיבור, האזנה והתבוננות.

בעבודתי המקצועית התעסקתי המון התחום האוריינות. זה נושא מרכזי בעבודה עם ילדים בעלי לקויות שפה ולמידה בגילאי בית הספר. כשעשיתי "הסבה מקצועית" לאמא במשרה מלאה, לא תכננתי להמשיך להתעסק בזה, עם תינוק שרק נולדה וילדונת בת כמעט 3, אבל עם הזמן, התברר שזה חלק ממני. כמובן שאני לא יושבת ומלמדת את ילדיי לקרוא ולכתוב (למרות שיש הטוענים שיש יתרונות ללמידה בגיל הזה, אני לא נמנית עליהם), אבל אנחנו בהחלט עוסקים במה שנקרא "טרום אוריינות". המטרה המרכזית היא לגרום לילדים לרצות לדעת לקרוא ולכתוב, לא ללמד, רק לעורר את הרצון. איך עושים את זה?

  1. חשיפה- בספר שהמלצתי עליו ברשומת ההמלצות, "בלמידה מתמדת", יש השוואה מקסימה בין תהליך רכישת הדיבור לתהליך רכישת הקריאה: "מה שילדים צריכים כהכנה לקריאה זו חשיפה להרבה מילים מודפסות…הם צריכים לשטוף עיניהם בדפוס כפי ששטפו אוזניהם בדיבור בינקותם". בחיים שלנו משולבות הרבה מאוד מילים כתובות, בכוונה וגם בלי כוונה. הבית של חמותי הוא המקום הכי מלא מילים כתובות שיש, כמה כיף לבלות שם:

IMG_20150321_104000

 

2. דברים של מבוגרים– עוד הצעה מעולה מאותו ספר, כזו שהשתמשתי בה עוד קודם, פשוט כי זה נראה לי הגיוני- "לשלב בסביבה החזותית של ילדים קטנים כל מיני דברים כתובים מעולם המבוגרים…הרבה דברים מעולם המבוגרים שבחוץ, בו כל המבוגרים האלה עושים את כל הפעולות המסתוריות והמעניינות האלה":

IMG_20150421_101323

פה תמונה של מפה מפעילות שעשינו סביב יום העצמאות. המפה מלאה בשמות כתובים של מקומות מעניינים, קרובים ורחוקים, מוכרים ומסתוריים. היא תלויה באופן קבוע בחדר המשחקים שלנו ואנחנו משתמשים בה לפני כל נסיעה. בחדר המשחקים שלנו יש גם הוראות הפעלה של מכשירים, דפי אזהרות של תקופות, כרטיסים, מכתבים, עיתוני פרסומות ועוד. ליעלה גם יש יומן שבועי, של גדולים, כמו שיש לאמא. הוא אחד הצעצועים האהובים עליה. היא מציירת בו, מדביקה בו, מידי פעם מבררת איפה אנחנו היום ומה זה אומר, ממש כמו של אמא (בהשראת פרוייקט היומן השמח):

IMG_20150729_142806

ככה נראה עמוד אקראי בתוכו:

IMG_20150729_142756

3. ספרים "על"– בנוסף לספרי הילדים הרבים מאוד שבביתנו (ובשתי הספריות שאנחנו מנויים עליהן ובבית של סבתא וכו'), בחדר המשחקים שלנו התחלתי לאחרונה לשלב גם ספרים עיוניים. חלקם מיועדים לילדים (כמו אינציקלופדיה לילדים) וחלקם מיועדים למבוגרים (כמו ספרים על אמנים). כשאנחנו מתעסקים בנושא מסויים, אנחנו גם פותחים ספר מתאים, מסתכלים על התמונות, מקריאים קצת וגם מנסים לפענח לבד. למשל בפעילות שעשינו על האמן חנוך פיבן:

IMG_20150609_091215

 

או סביב ההגדה של פסח:

IMG_20150319_161052

 

4. התייחסות– כמו שכתבתי כבר, אנחנו מוקפים במילים כתובות. כשאנחנו נתקלים במילים כתובות, אני מתייחסת אליהם. לא כדי ללמד לקרוא אותן, אלא רק כדי להראות שהן שם ולמה. הדוגמה הקלאסית היא בזמן בישול. קודם כל אני מראה את המתכון ואנחנו עוקבות אחריו יחד:

IMG_20150804_165231

ובזמן ההכנה אני מראה את שמות המצרכים, רק מראה. יעלה כבר הבינה שכדאי לקרוא כי זה מאוד עוזר להבחין בין סוכר לבין מלח. לא שיש לה התנגדות לטעום את שניהם:

IMG_20150512_162154

5. לכתוב תוך כדי משחק- כאמור, המטרה היא לגרום לכתב להיראות אטרקטיבי, מעניין ובעיקר שימושי. כדי להשיג את המטרה הזו צריך, ובכן, להשתמש בכתב. אז בכל הזדמנות שיש אני כותבת תוך כדי משחק- לא מלמדת, לא מבקשת חיקוי, לא מראה, רק כותבת. למשל בשקיות ערבוב הצבעים שהכנו:

IMG_20150426_115131

 

בחנות הבגדים שלנו, כתבנו את שם החנות שיעלה בחרה (היא בחרה את המדבקות, את הצבעים וכו', וגם התעסקנו בשאלה למה בכלל צריך שם לחנות ושלט…), הכנו קטלוג שהכיל בעיקר מדבקות וקצת טקסט והוספנו תגיות מחיר:

IMG_20150527_151539

 

הכנו יחד רשימת ציוד לחגיגת יומולדת (אנחנו עורכות רשימות דומות בהרבה נושאים, למשל כשמכינים "ארוחה" דמיונית או עורכים קניות בארגז האוכל שלה):

IMG_20150805_103827

בעזרתה כמובן ערכנו יום הולדת אמיתי, לבובה:

IMG_20150805_131139

מיתגנו את ערכות המתנה שהכנו לחברים בעזרת מדבקות אותיות:

IMG_20150612_112448

ואפילו הכנו יחד ספר-אלבום לרגל יום העצמאות, על העצמאות של יעלה. היא מאוד אוהבת אותו ונהנית להזכיר לעצמה כל תקופה מחדש איזה דברים חדשים היא למדה לעשות לבד. אז מה אם היא לא יודעת לקרוא, היא כבר יודעת מה כתוב:

IMG_20150428_205533

 

6. הזדמנויות להתנסות– אחרי כל החשיפה האינטנסיבית הזו, צריך לתת גם מקום להתנסות, תוך כדי משחק. גם פה, חשוב מאוד שזה יהיה בשביל הכיף, שזה יבוא מהילד, שזו לא תהיה תחרות או מבחן. פשוט לספק לילד את האביזרים הנדרשים כדי לשחק בלקרוא ובלכתוב, ולתת לו את המקום ואת הזמן, בלי לחץ, בלי צופים. לפעמים פתק קטן הופך למרשם רופא (הפתק העליון נכתב על ידי יעלה):

IMG_20150709_101738

לפעמים פנקס שורות תמים הופך לרשימת קניות אינסופית:

IMG_20150607_131313

הדוגמאות בנושא הזה רבות. יעלה בתקופה האחרונה כל הזמן "כותבת". ה"כתיבה" שלה שונה מהציור. היא מכריזה על המטרה, היא אוספת מידע (מה צריך לקנות, מה נרצה להזמין במסעדה, איזה מנות יש בתפריט שהיא מכינה, מי האורחים שאני חושבת שכדאי להכניס לרשימת האורחים למסיבה) והיא מחקה את המאפיינים שהיא רואה בכתיבה שלי- שורות, מילים ואפילו התחלה של "אותיות".

7. אביזרים– לפי הגישה שלי, אנחנו לא מנסים ללמד את הילדים לקרוא וגם לא לכתוב, בטח לא בשלב זה, אבל אנחנו כן מנסים לספק להם את כל ההזדמנויות לחוות ולהתנסות. לא צריך לעשות קניות במיוחד בשביל זה, אבל כן לשים לב- רגע לפני שזורקים מכתבים, עלוני פרסומת וכל מיני ג'אנק כתוב שמצטבר אצלנו- לתת אותו לילדים (אפילו בתור "דפי טיוטה". בלי להרגיש הם יחשפו למה שכתוב מסביב). לתת לילדים לצייר במחברות, בפנקסים, ביומנים, בלוחות שנה (גם ישנים, גם כאלו שמקבלים במתנה מהבנק בראש השנה). לספק מגוון של טושים, עטים וצבעים. אפשר להציע גם מגנטים של אותיות ו/או מדבקות של אותיות (אצלנו הן להיט גדול). כשזה משחק, כשזה צבעוני, מעניין, מסתורי ושייך למבוגרים, ילדים פשוט רוצים להיות חלק מזה.

IMG_20150729_144220

כשהעליתי את עניין האוריינות פה בבלוג, סיפרתי על עבודת סמינר שכתבה חברתי הגננת עדי. עדי חקרה הכנסה של אביזרי כתיבה לתוך פינת משק הבית בגן הילדים שלה. המסקנות של המחקר הקטן יחסית שהיא ערכה מרתקות בעיני והובילו אותי להרבה מהרעיונות שהופיעו ברשומה: "לאחר הכנסת כלי הכתיבה לפינה גבר השימוש בהם, והפונקציות הפכו מגוונות יותר. הילדים שילבו את כלי הכתיבה בטבעיות במשחק בפינת משק הבית. הכתיבה שימשה, לדברי הילדים, לצרכים פונקציונליים של תכנון, זכרון ושחזור בדיעבד, וכן לצרכים רגשיים של הבעה ופורקן…בהמחזת הסיטואציות הכתיבה שימשה אמצעי להשגת כוח עבור הילדים. הילד הכותב היא זה ששלט במשחק והוביל אותו, ומילא את תפקיד המבוגר בסיטואציה..ניתן לראות שהילדים רואים את היתרון שמקנה הכתיבה בתוך הסיטואציה המשחקית ומכך לומדים שרכישת הכתיבה תקנה להם יתרון וכוח בעולם המבוגרים אליו הם שואפים."

פסקת הסיכום שלה מתמצתת נהדר גם את הפוסט הזה ואת הגישה שאני משתדלת לאמץ בנושא ה"קדם אוריינות" (זה נשמע כל כך מפוצץ ומוגזם…חבל שאין לזה שם אחר): "לסיכום, ניתן להסיק כי הכנסת כלי הכתיבה לפינת משק הבית בגן עודדה את השימוש באוריינות במהלך המשחק החופשי של הילדים, ואיפשרה לילדים להיחשף ליתרונות שידיעת קרוא וכתוב מאפשרת לאדם. שילוב אביזרים אלו חושף את הילדים לאוריינות ומעודד ניסיונות כתיבה. כך בעצם הילד יוצר לעצמו סביבה לימודית באמצעות המשחק במשק הבית, כאשר הלמידה נובעת מהמוטיבציה הפנימית של הילד ".

הבטחתי הגרלה בכל רשומה נכון?! אז הפעם קצר ולעניין- שתפו אותי במשחקי הקריאה והכתיבה שאתם עושים עם הילדים. אשמח אם תציינו גם גילאים, ועוד יותר אשמח לתמונות! מי שמתקשה עם התגובות מוזמן לשלוח לי את הרעיונות למייל karindi@gmail.com. מזכירה שאת התגובות אפשר להעלות פה בבלוג עד ה-24.8, אז יוגרלו הזוכים בכל האתגרים. ובמה זוכים הפעם?! ערכת חשיפה לבר-אוריין המתחיל. מגניבות מובטחת!

מודעות פרסומת

5 מחשבות על “משחקים במילים

  1. ערבולי עוד קטנטנה, אבל אוהבת לשמוע סיפורים ולדפדף בספרים, גם אם אין לה עדיין סבלנות לשמוע את הסיפור כולו והיא מאבדת סבלנות באמצע.. יש לנו מדף של ספרי ילדים והוא ממוקם בצורה שנגישה לה, היא כבר יודעת לזחול אליו ולהוציא ספר כשמתחשק לה לדפדף.

    אהבתי

  2. איזה מהמם!!! כל כך פותח את הדימיון, הקטן שלי עוד בן 9 חודשים. אבל בכל מקרה הכנתי כרטיסיות ענקיות כאלה עם מילים והוא מאוד אוהב אותך ומסוקרן תמיד כשאני מקריאה לו.

    אהבתי

תגובה מביאה אהבה! מחשבות, רעיונות, תמונות, בקשות ושאלות יתקבלו בשמחה רבה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s