הזמן הוא גלגל ענק

ה-18 בספטמבר. בדיוק בעוד חודש אחגוג יומולדת, וזו הסיבה שדווקא ב-18 בכל חודש עולה בבלוג שלי אתגר "סימני דרך". מתנה קטנה לעצמי בכל חודש וחודש, כי אם לא אני אחגוג לי, אז מי? טוב, נו, לשמחתי יש מי שחוגג איתי. אז אחרי שהוצאתי את אתגר "סימני דרך" לחופשה, ואחרי שחברותי האהובות ל"כבר-לא-מועדון-02" החזירו אותו באמצעות מחאה חברתית במיטבה- הנה הוא לפניכם, האתגר של חודש ספטמבר. הרמז בחודש שעבר היה פתוח ומותאם היטב לתקופה זו של השנה- "לוח שנה". מאוד מאוד נהניתי מהפרשנויות היצירתיות שהמונח הבנאלי הזה קיבל פה החודש.

ראשונה בתור, לפני הדד ליין באופן מרשים, שלחה לי את העבודה נגה, וזה מה שהיא כתבה: "אני התחלתי את האתגר "לוח שנה" עם המדבקה הזאת:

נגה

ולקח לי הרבה זמן להחליט מה ליצור איתה (כרטיס/ אלבום…). ואז גיסי הודיע שהוא מתחתן, והחלטתי להכין לו ולחברתו מחברת לתכנון חתונה- wedding planner.  שילבתי את המדבקה בכריכה הפנימית של המחברת, לסימון התאריך הנבחר:

נגה 1

במחברת שולבו חוצצים לפי נושאי הארגון ומאחורי כל חוצץ הודפס צ'ק ליסט של הדברים החשובים באותו נושא. מצורף קולאז' בשל ריבוי התמונות:"

נגה 2

כרגיל, כל מה שנגה מוציאה תחת ידה מושלם ומקצועי להפליא. כמעט כמעט עושה חשק לתכנן חתונה.

הבאה בתור, חברתי וגיסתי המופלאה מור, שהשקיעה ממש ושלחה את האתגר ממרחקים. כמה ממרחקים? תקראו מה היא כתבה: "אתגר החודש עסק בלוח שנה. מכיוון שעכשיו ספטמבר, כמובן שהדבר הראשון שקפץ לי לראש הוא 11/9.
בשביל רוב האנשים זה תאריך עצוב, או לפחות מוזר. אבל לא בשבילי. בשבילי זה תאריך שמח. לפני שלוש שנים בדיוק, ב 11/9 יצאתי עם בח"ל לטיול האמיתי הראשון שלי. טיול לו אני קוראת הטיול שלו.
והשנה, בדיוק באותו תאריך, ב 11/9 טסנו לטיול שלי. לכבוד ירח הדבש שלנו אני מגשימה לא חלום ילדות אחד, אלא שניים.
בעוד יומיים ניסע לבקר במאצ'ו פיצ'ו, ובעוד כשבועיים נשוט בגלאפגוס.
ואחרי החפירה את בטח מבינה שאין לי שום יצירה מוכנה, ולכן אני מוסיפה תמונות של יצירה של מישהו אחר:"

מור מור1 מור2

קצת מעורר קינאה, אני מודה. וחוצמזה, בעיני הצילומים האלו הם לגמרי יצירה בפני עצמה!

אחריה הצטרפה האחת והיחידה, צרויה. היא הזהירה אותי מראש שהקשר לרמז קלוש. כשקראתי מה שהיא כתבה דווקא הרגשתי שרצף האסוציאציות הזה לגמרי ברור והגיוני, לגמרי מסוג הרצפים האסוציאצטיביים שהביאו אותי לייסד את האתגר הזה. וחוצמזה, הוא לגמרי ברוח הבלוג הזה, החדש, ומשלב, ממש כמו שחלמתי, בין האווירה של הבלוג הישן לזה החדש. וזה מה שהיא כתבה: "את ההתקדמות שלנו בלוח השנה אני מרגישה לאחרונה ביתר שאת. אני מקפידה לצלם מדי חודש את בתי (כן, גם לפתח ולהדביק ישר באלבום המיועד לכך) ולתעד את גדילתה והתפתחותה בשנה הראשונה לחייה. בנוסף, אני כותבת לי מה היא למדה לעשות בחודש הזה וגם זה נכנס לאלבום. בעיקר בשבילי, כי הכל מתערבב לי בראש ואם עכשיו אני לא זוכרת כלום, זה כידוע רק ילך ויחמיר…

עם ההתפתחות שלה, אני אוהבת לראות מה מעסיק אותה. כרגע הלהיט הגדול הוא חד-משמעית כפות הרגליים שלה. הן נכנסות לפה בכל רגע שמתאפשר לה.
קצת בגלל הסקרנות שלה לטעום, להרגיש ולנסות כל דבר והרבה בהשפעת הבלוג, יצרתי לה משחק. לא המצאת המאה, לא מבריק במיוחד, אבל שימושי וירוק. הדבקתי (עם וואשי טייפ) 2 כוסות מדידה של מטרנה, וביניהן שמתי קטניות. בכל רעשן קטניות שונות, כך שכל רעשן מפיק צליל שונה. הרעשן האהוב מלא בעדשים, אבל גם החומוס אהוב פה. היא מכניסה אותם לפה, מחזיקה אותם (עוד בלי לנענע) ונהנית מאד כשאנחנו משקשקים אותם. חצי דקת עבודה (באמת!) וילדה מאושרת אחת. שווה!":
צרויה
אחרונה חביבה הצטרפה המורה הטרייה כרמל, שהתגברה בעוז על ווירוס כפול שתקף אותה ואת נסיכתה, כצפוי, דווקא כשאבא רחוק…שולחת חיבוק חם ואיחולי החלמה מהירה, ונהנית מאוד ממה שהיא כתבה: "לקראת השנה החדשה עשיתי לתלמידים שיעור על לוח גזר, שהוא לוח אבן קדום (מאה עשירית לפני"הס) עליו חרוטות מילים עבריות ונקרא לוח גזר כי מצאו אותו תל גזר (ולא בתוך גזר כפי שחזב אחד התלמידים החמודים שלי), במשך די הרבה שנים לוח גזר נחשב לכתובת העברית הכי עתיקה, אבל אז מצאו משהו קדום אפילו יותר. לתלמידים שלי נתתי לצלול לתוך כתב החידה ללא הסברים וחלקם נהנו מאוד מהאתגר. חלקם נהנו פחות, אבל כולם למדו משהו חדש! אני נתתי לתלמידי כיתה ז' תמונה של הלוח עצמו (התמונה שמופיעה בעמוד השני של הקובץ) וכמובן את מקרא האותיות שמופיע בעמוד הראשון, אבל זה היה להם קשה מאוד. לכן ערכתי קובץ אחר, עם תעתיק מסודר של מה שמופיע בלוח. את הקבצים שערכתי התאמתי לילדים צעירים יותר, והם בנויים כך שיתאימו למנעד רחב של גילאים. כל תמונות מהרשת כמובן.בקובץ יש את התעתיק, מקרא ומקום לכתוב פתרון לכתב החידה, ובעמוד השני מופיע הסבר קצרצר (ותודה לויקיפדיה) ופענוח, כמובן, יש עוד המון מידע ברשת ואפשר להנגיש לכל ילד את הידע ברמה שלו ולהרחיב כפי שמתאים לו.
עוד רעיונות לפעילויות בנושא:
  • לכתוב את השם באותיות עבריות קדומות.
  • ליצור כתב חידה עם אותיות עבריות קדומות.
  • על מטבעות של שקל ושל עשרה שקלים יש כתובות בכתב עברי קדום, אפשר לנסות לפענח אותן ולחפש מידע על הכתובות האלה (אלו כתובות שנמצאו על מטבעות קדומים).
  • לוח גזר הוא לוח שנה חקלאי, אפשר לחשוב על עוד סוגים של לוחות שנה (לוח שנה לפי עונות שנה, לוח שנה משפחתי לפי ימי הולדת ועוד) וליצור אותם.
  • אפשר לדבר וללמוד על הפעילויות החקלאיות השונות שמופיעות בלוח.
זהו, נראה לי שזו העבודה הכי לא יצירתית במובן של דבק נייר ומספריים, אבל יצירתית במובנים אחרים… שנה טובה!"
את הקובץ המקסים והנהדר שכרמל יצרה אפשר להוריד כאן: פעילות בנושא לוח גזר.
כרגיל, חברות אהובות שלי, הצלחתן לרגש אותי ולהפתיע אותי בכיוונים החדשים אליהן לקחתן את האתגר. זה כל כך משמח אותי, מדרבן אותי, וממלא אותי בהשראה וברצון ליצור. תודה לכן אהובות! אני לא שוכחת שהבטחתי הפתעה, ומכיוון ששוב השתתפה יחד כל החבורה, כולן יקבלו ממני צ'ופר אישי במפגש הבא…
לשמחתי, החודש גם אני יצרתי משהו חדש לגמרי לכבוד האתגר. טוב, לא בדיוק החודש, אלא ממש ממש היום. מזה כמה שנים אני משתדלת לקנות לעצמי במתנה לכל יום הולדת סדנה. סדנאות יצירה הן עסק די יקר ולרוב גם די רחוק. בתקופה האחרונה בכלל לא הצלחתי להגיע לסדנאות, ואני מודה, זה חסר לי. אני כל הזמן נתקלת בפרסומים לסדנאות מדהימות, מרתקות, מחדשות. כשניתקלתי בפרסום של רותם כרמי, הידועה גם כ"למגירה" לסדנת לוח החזון שלה, היה לי ברור שזו בדיוק המתנה שאני חייבת לעצמי לשנה החדשה. לוגיסטית, זה לא היה פשוט. אפילו די מורכב, אבל בסופו של דבר עשיתי זאת, ומוקדם בבוקר נסעתי לעבר הסדנה. 6 שעות מאוחר יותר (כולל נסיעות) חזרתי הביתה עם המגירה שלי. לוח, שמטרתו לעשות לי סדר בשנה הבאה עלינו לטובה. לא ממש לוח שנה, אבל לגמרי לוח שנה:
IMG_20150918_165352
 התקשיתי קצת למצוא זווית צילום/מיקום בבית (כי עדיין לא הספקתי לתלות אותה על הקיר) שתראה את כל התוצאה. כל הבנות מסביב עשו דברים יפים, מסודרים, שימושיים, ורק אני, הבלאגניסטית, עשיתי לגמרי לוח השראה:
IMG_20150918_145319
 הבסיס הוא מגירה מחצר ההפתעות של רותם. התחלנו בקצת נגרות קלילה- פירוק המסילות, ניסור עודפים, שיוף קל, צביעה. השלב הבא היה המתאגר יותר- בניית החלק הפנימי, לוח ההשראה. בחרתי ליצור לוח שעם (עם קרטון עבה מאחור). את הלוח ציפיתי בהשראה "ראשונית" ועליו אוסיף עוד השראה וחזון לאורך השנה. השתמשתי בעיקר בתמונות ממגזינים, טפטים דביקים, קצת וושי טייפ, חותמות ואביזרים בולטים ונוצרה מגירה שלגמרי משקפת את כל מה שאני שואפת אליו בשנה הקרובה. את החלק העליון של המגירה ציפיתי בוושי טייפ מושלם לגמרי (חייבת להשיג לי כזה…בדחיפות). מעליו הוספתי נגיעות של וושי טייפ זהוב, בשביל הנצנוץ. כל שנה צריכה קצת נצנוץ. בתקרת המגירה רותם עזרה לי לנעוץ וו תלייה, עליו אוכל בקלות להוסיף אלמנטים תלת מימדיים ולהחליף אותם כשיתחשק:
IMG_20150918_165617
 באופן לא ממש מפתיע, בחרתי בצבעוניות עזה, לא ממש בכוונה, אלו התמונות שעוררו בי השראה. התפוחים באפור/שחור האלו נגזרו מטפט. כל כך מצא חן בעיני הקונספט של מגוון אפשרויות באמצעים כל כך מצומצמים.פרצופי הנשים המפוסלות, אריחי הכוורת, איש המדיטציה החושב וגלילי נייר הטואלט הצבעוניים המדהימים האלו (כן, זה נייר טואלט, נשבעת), נגזרו מירחונים. המילים נגזרו מטפט נהדר, רקע קורות העץ היה שארית מקומטת מטפט אחר:
IMG_20150918_165608
 הכוכב המדליק הזה הוא מברשת של בובות. מברשת! בעזרת דבק חם הוא הצטרף לקולאז':
IMG_20150918_165637
 בחלק התחתון עוד תמונות ומילים, שמתחברות למטרות שהצבתי לי, לדרך בה אני מדמיינת את החיים שלנו, לדברים שאני רוצה לעשות ולהיות:
IMG_20150918_165600
 וכמוב, ג'ירפה, כי אחרת זה לא יהיה שלי:
IMG_20150918_165426
כל כך נהניתי מהיצירה הזו, שמצד אחד הייתה מאוד מתוכננת (רותם אפילו שלחה לנו שיעורי בית כהכנה לסדנה, ואני, חנונית על, הבאתי אותם איתי על דף) ומצד שני לחלוטין מאולתרת ומשוחררת. והתוצר? כל כך משמח אותי, צבעוני לי ובהחלט מעורר השראה. מלבד לרותם המקסימה ולבנות המוכשרות שבילו איתי בזמן הסדנה (רמה, אילנית, יהל וספתוש), אני חייבת על הסדנה הזו תודה גם לחגית, שבזכות פרוייקט היומן החדש שלה החזירה לי את חדוות הקולאז'. פעם, בתור נערה, זו הייתה אחת מדרכי היצירה האהובות עליי, עם השנים היא נזנחה, ועכשיו אני שוב מגלה את קסמה, ומשהתחלתי, אני לא מפסיקה. אז לכל הנשים המוכשרות שבזכותן יש לי לוח השראה חדש, ועוד במגירה- המון תודה!
ועכשיו שוב דילמה לגבי החודש הבא- יהיה אתגר או לא יהיה? ב-18 בחודש הבא, כך אומרות השמועות, לא אהיה ליד המחשב לפרסם רשומה. בכל זאת, חודש יום ההולדת, תמיד מעורר בי הרבה חשק ליצירה וצורך באתגר, במשימה, בהשראה. אז נשמור על מסגרת האתגר, ורק נזיז קצת את פרסום הרשומה. מזכירה את הכללים:
האתגר יעלה כאן היום, ה-18.09.2015, תוצאותיו יפורסמו בחודש הבא. את העבודות שלכן יש לשלוח אליי במייל ל-karindi@gmail.com עד לתאריך ה-16.10.2015, בצירוף כמה מילים על רצף האסוציאציות שהוביל אתכן מה-cue שאני נתתי לעבודה שלכן. האסוציאציה לא צריכה להיות ישירה, היא יכולה להיות חופשית ורחוקה כאוות נפשכן…המטרה היא רק לעורר טריגר ליצירה. כשאתן שולחות לי מייל, בבקשה ציינו באיזה שם תרצו שאעלה את היצירה ואם תרצו שאצרף קישור לבלוג/אתר, שילחו לי גם קישור אליו.
אני חוזרת שוב על דבריי מהאתגר הקודם, כי תוצאות האתגר הזה הוכיחו לי כמה זה נכון- חשבתי שאולי הקושי שלי עם האתגר בחודשים האחרונים הייתה העובדה שהוא נשאר כמו מעיין שריד ארכיאולוגי מהבלוג הישן שלי, הבלוג שהוקדש כמעט אך ורק ליצירה "סקראפית", והתקשיתי לחבר אותו לבלוג החדש וגם ל"אני" הקצת-חדשה. אז אני מנצלת את ההזדמנות להדגיש שאני יותר מאשמח לראות גרסאות יצירתיות ברוח הבלוג- רעיונות ליצירה עם ילדים, פעילויות לילדים או למבוגרים, אפילו רק הצעות, כאלו שלא מומשו. כמובן שגם יצירות "מסורתיות" של סקראפ, ציור, פיסול, מיקסד מדיה, צילום וכל מה שעולה על הדעת יתקבלו גם הן בברכה ובשמחה!
היה לי די ברור לאיזה כיוון אני רוצה לקחת את הרמז החודש, אבל כשחיפשתי את התמונה המדוייקת להשראה השפע קצת בלבל אותי. אז החלטתי לתת בתור נקודת מוצא גם קישור לשפע מופלא, וגם תמונה אחת, שכמעט באקראי, נבחרה:
תמונת השראה
מחכה בקוצר רוח לראות לאן זה יקח אתכם…אנחנו בינתיים מתכוננים במרץ לקראת סוכות. מבטיחה לספר הכל אודות הסוכה שלנו בשבוע הבא…
6 מחשבות על “הזמן הוא גלגל ענק

  1. מקסים.שנון וקולח.נהניתי מאוד לקרוא.
    נראה שהיה לך חיבור שורשי עמוק להכנת מגירת החזון בסדנא של רותם כרמי.
    זה כל כך יפה בעיניי.
    נתת לעצמך דרור למחשבות לפנימיות ולעשייה שאפו.

    אהבתי

תגובה מביאה אהבה! מחשבות, רעיונות, תמונות, בקשות ושאלות יתקבלו בשמחה רבה

