קופסה תקשורתית

לפעמים אני מבטיחה הבטחות בלי לחשוב על זה יותר מידי. חברה איתגרה אותי בשאלה. השאלה לא הופנתה ישירות אליי, אלא לפורום מקצועי ורחב. אני מיד נידבתי את הקופסאות והבטחתי לה הסבר מפורט ומנומק- למה קופסאות תחושתיות הן כלי טיפול אופטימלי בעיני. מאז נפתח הבלוג הזה ("החדש"), אני מבלה (באמת מבלה, לא רק כמטבע לשון) את רוב זמני בכובעי הראשי- אמא של יעלה ושל אמיתי. השנה, אחרי הפסקה של כמעט שנתיים, חזרתי לבלות כמה שעות בשבוע בכובעי השני- כקלינאית תקשורת. כבר מתחילת דרכי כאמא, השתמשתי בידע המקצועי שלי כקלינאית בזמן שביליתי עם הילדים. בכיוון השני זה לקח קצת יותר זמן, ולשמחתי, עכשיו אני מרגישה שאני מתחילה לנצל את הידע הרב שאני רוכשת תוך כדי היותי אמא במשרה (כמעט) מלאה,  בעבודתי כקלינאית. אני מודה, זה מתנגש לא מעט, אבל אני משתדל למצוא את המקומות המשיקים. אז הרשומה הזו היא קצת יותר "קלינאית", אבל לחלוטין שימושית לכל מי שפוגש ילדים, בכל מסגרת שהיא. השתדלתי להימנע

קופסה תחושתית היא עולם שלם. היא יכולה להיות תרחיש, היא יכולה להיות הצגה, היא יכולה להיות משחק עצמאי שקט, היא יכולה להיות משחק זוגי ואפילו קבוצתי, היא יכולה לשמש למטרות חשיבה, תקשורת, אוצר מילים, תחביר, מורפולוגיה ובכלל- כל מה שרק נרצה. הסיבה לכך פשוטה- קופסה תחושתית היא כלי. כלי גמיש ונהדר, וכמו רוב הכלים הטיפוליים האיכותיים- ברגע שהמטרות ברורות לנו לחלוטין, אפשר לעשות איתו כמעט כל מה שנרצה. כדי להבין את הבסיס וללמוד מהי קופסה תחושתית, מוזמנים לקרוא את הרשומה "הכל אודות קופסאות תחושתיות".

החברה המדוברת, זו שבזכותה/בגללה (:) נכתב הפוסט, שאלה שאלה ספציפית, אז אני אענה באמצעות דוגמה ספציפית. מקווה שזה יתן כיוון ורעיונות לגבי דרכי עבודה אפשריות עם קופסאות תחושתיות.

המטרה: הפקת משפטים פשוטים

המטופלת: ילדה בת כמעט שלוש, לצורך הדיון נקרא לה חנה.

האמצעי: קופסה תחושתית.

כמו בכל קופסה תחושתית, נתחיל בבחירת הנושא. במקרה האידיאלי, נבחר בנושא שאנחנו יודעים שחנה שלנו ממש ממש אוהבת ומתעניינת בו. זה, כמובן, נכון באופן כללי לבחירת הנושאים בטיפול. לצערי אני מגלה כל הזמן עד כמה זה לא מובן מאליו במערכת החינוך שילד לומד כשמעניין לו. נניח שחנה, כמו אחוז גבוה מאוד מבני גילה, מאוד אוהבת יום הולדת. כבר עשינו תרחיש יום הולדת, חגגנו לבובה, אולי אפילו לחנה ועכשיו- נכין יחד קופסה תחושתית. שוב, לצורך הדוגמה, אני אשתמש בקופסה התחושתית שיעלה ואני הכנו בנושא, אבל כמובן שהחומרים והאביזרים הם לחלוטין גמישים.

במקרה המדובר הייתי מציגה לחנה את הקופסה התחושתית מלאה בסוכריות צבעוניות (לעניין הכלכלי, כי אין מה לעשות, בכל זאת זו עבודה, ויש כאן גם עניין כלכלי- סוכריות יומולדת הן בסיס יחסית יקר לקופסה תחושתית. במקומן בהחלט אפשר להשתמש בקונפטי, שהוא משמעותית יותר זול. גם קצת יותר מלכלכך, אבל זה לא נורא. תחושתית הוא פחות נעים בעיני, אבל זה גם עניין של טעם).

IMG_0296

פשוט מניחה את הקופסה פתוחה כשהיא נכנסת לחדר, ונותנת לחנה לגשת ולבחון (לא לשכוח לוודא קודם רגישויות ועניינים תזונתיים). יכול להיות שחנה תהסס, תחשוש להכניס יד פנימה. מצד שני, יכול להיות שהיא תקפוץ ישר פנימה ותפזר סוכריות בכל החדר. צריך להיות מוכנים לכל אפשרות, ולאפשר את שתיהן. אחרי ההיכרות הראשונית עם החומר נצטרף למשחק ולאט לאט נתחיל לדבר. נדבר על כמה זה צבעוני, כמה זה נעים, עגול, קטן. מעניין מה זה? למה זה קשור? מה עושים עם זה? מה עוד אפשר לעשות עם הסוכריות? ממש כמו בתרחיש, זה השלב לתמלל את כל התחושות, המאפיינים, המחשבות. אחרי החקירה הראשונית ושוך ההתלהבות, נציע לחנה כמה אביזרים לבחור מהם- משפכים, כוסות מדידה, כפות עמוקות/מצקות בגדלים שונים ומחומרים שונים, כוסיות פלסטיק קטנות- כל מה שיש לנו בהישג יד. ניתן לחנה לבחור ולהתנסות בשימוש בכלים השונים, עם תמלול, כמובן.

IMG_0340

אפשר לבקש אחת מהשנייה חפצים לפי תיאור ("אנימשתמשת בכף ירוקה/משפך קטן" וכו'), אפשר לתאר את הפעולה שעושים והשני צריך לנחש באיזה כלי הראשון משתמש (אני ממלאת סוכריות=כף וכוס, למשל). וכו'. חשוב שהמשחקים השפתיים יהיו לצד המשחקים התחושתיים, תוך כדי, כדי לא לאבד את היתרון הגדול של הקופסה התחושתי- האפקט המרגעי והממקד של המגע.

בשלב השלישי נתחיל להוסיף אביזרי יום הולדת. כאן יש כמה וכמה אפשרויות לדרך העבודה, הכל בהתאם לילד. אפשר להחביא את האביזרים מראש בתוך הקופסה (בהנחה שהחלק הראשון יארוך טיפול שלם, או שאחריו נעשה הפסקה ואת הקופסה המלאה נכין למפגש הבא) ואז למצוא אותם בהתלהבות תוך הפקת משפטים תבניתיים. אפשר לעשות "מקרא" עם תמונות של האביזרים המוחבאים: "אני מחפשת נר/בלון/עוגה", ואחר כך "מצאתי בלון ירוק בתוך הסוכריות" (שוב, רמת המשפטים בהדרגה בהתאם לילדה, אני מנסה קצת לגוון עם הדוגמאות כדי להמחיש). אפשר לחשוב ביחד על אביזרים שקשורים ליומולדת ואז "לחפש" אותם בחדר (מן הסתם, צריך להכין אותם מראש) למשל "ביום הולדת מנפחים בלונים", "ביום הולדת מביאים מתנות", "ביום הולדת מדליקים נרות" ואז להכניס כל פריט לקופסה ("אני מכניסה בלון לקופסה" וכו'). אפשר להכין מראש את האביזרים בערימה, להראות לחנה, ואז כל אחת בתורה עוצמת עיניים והשנייה מתארת מה היא מכניסה ועוד. בכל מקרה, בסוף השלב הזה, הקופסה מלאה באביזרים:

IMG_0333

עכשיו הזמן להיות יצירתי. הזדמנות נהדרת לתרגל גם קצת גמישות מחשבתית, תהליכים ועוד מיומנויות חשובות- מה אפשר לעשות עם האביזרים שבקופסה? ננסה לתת לחנה קצת זמן למשחק חופשי, ננסה להסביר את מה שהיא עושה, לחקות אותה או להצטרף אליה למשחק משותף. ננסה גם להתחיל ברעיונות משלנו. בלי להסביר, בלי "להדגים", אלא פשוט לשחק לידה. כשמשהו יתפוס אותה היא תצטרף בעצמה. למשל- אפשר למלא בלונים בסוכריות יומולדת באמצעות משפך וכף- כמובן שכאן נכניס עבודת תהליך קלאסית, כאילו זה היה מתכון. אחרי שעושים את זה אפשר לנסות להכין עוד בלונים עם עוד מילויים וליצור משחק חדש לגמרי ופעילות שפתית ותחושתית מעניינת (הבלון עם הקמח רך, הבלון עם העדשים כבד, הבלון עם הסוכריות מלא בליטות וכו'). אפשר להעמיד את הנרות בתוך הסוכריות כמו חנוכיה (והנה מתחברים לחנוכה שהולך ומתקרב). אפשר על הדרך לחשוב על עוד שימושים שיש לנרות- נרות מדליקים ביום הולדת , נרות מדליקים בחנוכיה בחנוכה, נרות מדליקים בבית בזמן הפסקת חשמל- קצת אקטואליה, נרות מדליקים בשבת וכו'). אפשר למלא כוס שקופה בסוכריות, לנעוץ בפנים נר וליצור עוגה- ממה עוד אפשר להכין עוגה? אפשר לבחור ולתכנן מתנה. כמובן שאפשר גם לארגן, עם כל האביזרים- יום הולדת לבובה:

IMG_0338

הקופסה הזו יכולה בשמחה ללוות אותנו לאורך כמה טיפולים, כפעילות מרכזית או כאחד מהמשחקים בטיפול. אפשר להזמין את חנה להוסיף רעיונות משלה, להכניס פנימה את חוויות יום ההולדת שלה, אפשר לתאר רגשות, אפשר לקרוא סיפורי יום הולדת (יש לנו דוקטורט במציאת ספרי יום הולדת בספריה, אני באמת צריכה להקדיש גם לזה רשומה מתישהו) ואפשר להמשיך הלאה לקופסה התחושתית הבאה…

כמובן שיום ההולדת הוא רק דוגמה- זה יכול להיות חורף, חנוכה, ג'ונגל, מטבח, מכוניות, אתר בנייה, פרחים וגינה וממש ממש כל דבר שמעניין את הילד וגם את מי שמכינ/ה את הקופסה. כאן בבלוג יש אוסף די עשיר של רעיונות, ובפינטרסט יש עוד מגוון אינסופי. זה לא רק כיף וממכר להפליא, זה גם כלי נהדר, באחריות.

אשמח מאוד לשמוע שאלות, מחשבות, רעיונות וכמובן גם חוויות מהשימוש בקופסאות בדרכים קצת פחות שיגרתיות.

בינתיים, אני מאחלת לכולנו שבוע טוב, מלא בטיפולים מוצלחים, חוויות תחושתיות ומזג אוויר קריר ונפלא!

2 מחשבות על “קופסה תקשורתית

  1. אני מאוד אוהבת לקרוא את הבלוג, אפילו הכנתי קופסא תחושתית לבן שלי ולא ממש ידעתי איך להתחיל. למדתי המון מהפוסט הזה!
    תודה

    אהבתי

תגובה מביאה אהבה! מחשבות, רעיונות, תמונות, בקשות ושאלות יתקבלו בשמחה רבה

