אני ל-ב-ד

עצמאות במטבח ובחדר הרחצה

כבר הקדשתי בעבר רשומה לנושא העצמאות של יעלה, אבל בשבועות האחרונים הנושא שוב עלה לכותרות אצלנו, דבר שהתבטא בהרבה שינויים מעניינים והצטברות של תמונות ושיתופים. קצת קשה לי לשים את האצבע על הגורם שהציף בצורה כל כך חזקה את הנושא. התחלתי בשבוע שעבר קורס מרתק שגרם לי לנתח כל מיני סיטואציות מהיומיום שלי ולהבין עד כמה הצורך בעצמאות הוא מניע מרכזי אצל הסובבים אותי ובעיקר אצלי. מעבר לזה,  סיפרתי ברשומה הקודמת בנושא שאני שואבת הרבה השראה בענייני חינוך לעצמאות מגישת המונטסורי. באחד מהבלוגים החביבים עליי בתחום התפרסמה סדרת רשומות מעוררת השראה שהניעה אותי לפעול (הקישור מוביל לרשומה בנושא בישול עם ילדים. גם החלק הטריוואלי, פשוט עושה חשק). הדבר המרכזי כנראה שגרם לכל זה להתרחש דווקא עכשיו הוא כמובן הילדים. גם אמיתי וגם יעלה חוו מין קפיצת התפתחות מרשימה בתקופה האחרונה, שהולידה אצל שניהם דרישה לעצמאות חדשה. בספר שאני קוראת עכשיו רוסו מדבר על זה ש"האדם החופשי באמת אינו רוצה אלא את מה שביכולתו להשיג". לטענתו, ילדים, אם לא מקלקלים אותם, מבינים את הכלל הזה היטב ולכאן שאם הם רוצים לבצע פעולה לבד, יש בידיהם את הכוחות לבצע אותה (עם התיווך הנכון- זו תוספת שלי, רוסו לא ממש היה מסכים איתה, כנראה). אז אני משתדלת לסמוך על הרצון שלהם ולנסות ליצור להם את התנאים להתנסות ולהצליח לבד. יש לי עוד כמה משימות ברשימה, אבל זה מה שעשינו בתקופה האחרונה בנושא העצמאות. בחרתי להתמקד בשני חדרים בבית – המטבח וחדר הרחצה (שרוקלחת, במילה יפה יותר :). הרבה מתרחש גם בחדרים האחרים, אבל זה להזדמנות אחרת. ועכשיו די לחפירה, נעבור לתמונות:

IMG_20151022_172959

ליעלה חזרה חדוות הבישול. פעם היא מאוד אהבה לבלות איתי במטבח ולעזור, לא משנה מה עשיתי. אחרי זה הייתה תקופה שהיא התנגדה. אני לא זוכרת מה הוביל לזה, אבל אני יכולה לנחש שזה היה איזשהו אירוע של כעס שלי על לכלוך או על פעולה שלא בוצעה לגמרי כרצוני. משהו קטן שאמרתי או עשיתי בלי לשים לב והשאיר אצלה תחושה לא טובה. לא לחצתי ולאט לאט זה חזר. עכשיו היא כבר גדולה ומשתתפת באופן פעיל ממש בכל שלבי ההכנה. היא מבקשת להכין מאכלים מעצמה, היא לא מוכנה שאכנס למטבח בלעדיה, היא אפילו מסייעת לי בהכנת הקפה שלי. נראה לי שחלק מההתלהבות הזו נובע מהשחרור שלי- היא באמת יכולה כבר לעשות הכל. בתמונה למעלה רואים אותה מקלפת גזר. כבר סיפרתי על מחדד הגזר החמוד שלנו כאן. היא למדה לחתוך בסכין:

IMG_20151006_101504

התחלנו מדברים רכים (קיילי, שלבלוג שלה קישרתי למעלה, מציעה תהליך מאוד הדרגתי של לימוד השימוש בסכין: חיתוך דברים רכים כמו בננה בסכין פלסטיק, שימוש בסכין מריחה ועוד. עם יעלה התחלתי די מאוחר וישר מהסכין שבתמונה. מניחה שעם אמיתי באמת אפעל יותר לפי השיטה שלה). כאן למשל היא חתכה סלסלת פטריות. הכל כמובן בהשגחה מאוד מאוד צמודה. היום היא כבר אחראית חיתוך הירקות לארוחת הערב:

IMG_20151022_173500

מידי פעם היא מוכנה להיחשף ככה למאכלים שלא ממש חביבים עליה ביומיום. בביקור אצל חברה למשל, היא הזמינה אותנו להצטרף לבילוי כיפי של קילוף ביצה קשה. כן, כן. גם אמיתי ממש נהנה. בכלל עיסוק בביצים מרתק את שניהם מגיל ממש קטן (יעלה ואני פעם עשינו ציור בשארית ביצה…אחפש את זה ואכתוב גם על זה מתישהו):

IMG_20151104_104108 (2)

כמובן שהכי כיף זה לקחת פרוייקט ולעשות אותו כמעט לבד, מהתחלה ועד הסוף. הכנו אינסוף מאכלים בשבועות האחרונים, אבל נראה לי שהיא הכי נהנית להכין לעצמה ארוחת ערב טובה ופשוטה. היום למשל היא הכינה לה ולאמיתי טוסט-פיצה מההתחלה ועד הסוף, בעצמה. היא מרחה את הקטשופ, פיזרה את הגבינה:

IMG_20151108_173517

בחרה והוסיפה תוספות:

IMG_20151108_173401

ונהנתה מהארוחה, למרות שהיו לה קצת תלונות במהלכה:

IMG_20151108_175054

(תבנית הקאפקייק שבתמונה לא באמת מכילה קאפקייק…הן משמשות אותנו להגשה נעימה של תוספות קטנות לארוחה- גבינה או טחינה לטבילת הירקות, או תוספות רטובות- טונה, זיתים). גם אמיתי משתתף כפי יכולתו בהכנה:

IMG_20151022_165807

הוא מאוד נהנה למזוג מרכיבים מכוסות/קעריות קטנות לקערה הגדולה, לערבב עם הידיים, להעביר דברים בכפית או במזלג וכמובן- לטעום מהכל בדרך. אני מודה שהתמרון עם שניהם במטבח הפצפון (והוא ממש ממש פצפון) שלנו קצת מאתגר, במיוחד בשלבים הרגישים שכוללים תנור או מים רותחים, אבל זה בהחלט שווה את זה.

גם במקלחת שניהם נהנים מאוד מהעצמאות החדשה שהם מגלים בעצמם. אמיתי גילה את קסמו של הישבנון. בינתיים הוא רואה בו בעיקר מכשיר טיפוס, אבל הוא מאוד מתלהב לעשות כאילו הוא משתמש בו באמת (יכולות המשחק שלו ללא ספק מתקרבות לאלה של אחותו):

IMG_20151025_064441

יעלה כבר מתנהלת לגמרי בעצמי. עשינו כמה התאמות כדי לאפשר לה את זה. הכי חשוב- שרפרף שמותאם לה ולחדר הרחצה שלנו- בגובה הנכון, נוח להזזה ולטיפוס:

IMG_20151104_125824

מכיוון שגם עם השרפרף היא לא מגיעה לקצה הרחוק של הכיור, וגם כדי להקל עליה את ההתארגנות, הכנו לה מגש משלה:

IMG_20151104_125504

ככה היא יכולה לשטוף ידיים בקלות, לשים בעצמה משחת שיניים על המברשת, למלא מים ולצחצח מול המראה (הדיילת סתם שם כי היא בדיוק סיימה מקלחת). כמובן שאחרי כל זה גם מגבת הידיים חייבת להיות נגישה. מזל שיש לנו מקדחה:

IMG_20151104_125834

הלהיט האחרון שלנו בנושא העצמאות במקלחת הוא הסיבון והחפיפה. יעלה מאוד רצתה לעשות את זה בעצמה, והתעצבנה כשהזכרתי לה שוב ושוב, ואז גם ווידאתי, שהיא לא שכחה אף איבר ואף נקודה. צודקת, אם אני מציקה, זו לא ממש עצמאות בשבילה. חשבתי כמה ימים על פתרון ואז נזכרתי בקנייה משובחת במיוחד שמצאתי בחנות "הכל בדולר" אוסטרלית אי אז, בטיול הגדול שלנו:

IMG_20151104_125544

יעלה נתנה לו את השם הקליט "מר לאלא". אפשר למצוא גרסאות דומות לו באמזון וברשת בכלל, לצערי לא מצאתי גרסה בעברית. הרעיון פשוט- בתחילת המקלחת יעלה מפרקת את כל החלקים ומדביקה אותם לדופן המקלחת. במהלך המקלחת היא מסבנת חלק גוף ואז מרכיבה את המקביל לא בפאזל של מר לאלא, עד שכל הגוף נקי ומסובן. אני בינתיים יכולה לשתוק לי ולא להפריע את מנוחתה (כמובן שאני לא לגמרי עושה את זה, אבל העיקר הכוונה). ללא ספק, לאלא הוא הצלחה גדולה, ומאפשר ליעלה חופש ועצמאות גדולה. אמיתי מנסה לחקות אותה וכבר מצליח לסבן בעצמו חלקים נבחרים…

אז נכון, לתת לילדים לעשות דברים בעצמם לוקח לרוב יותר זמן, כולל לעיתים טעויות (ברשומה הנהדרת הזו קיילי דנה בשאלה מה לעשות אם הילד לבש את הבגד הפוך. דיון קצת מטופש שגרם לי להרבה מחשבות והתלבטויות. צר עולמי…), עושה לכלוך ובלאגן ובאופן כללי לוקח מאיתנו הרבה מהשליטה שכל כך עוזרת לנו לנהל את העניינים בשלווה. מצד שני- אחרי קצת זמן הסתגלות, הצלחתי להוריד מעצמי משימה (אם כי האחריות לביצועה עדיין עליי, וזה משהו שלפעמים מאוד מפתה לשכוח…), נתתי לילדים תחושה שהם יכולים ה-כ-ל, יצרתי תחושת מסוגלות, העצמה, עצמאות והמון גאווה. אולי זה לא ממש רווח נקי, אבל זו לגמרי הצלחה!

2 מחשבות על “אני ל-ב-ד

תגובה מביאה אהבה! מחשבות, רעיונות, תמונות, בקשות ושאלות יתקבלו בשמחה רבה

