מגשים פורחים

מגשי פעילות לטו בשבט

זוכרים שברשומת "סימני דרך" סיפרתי שהיה לי קשה לכתוב את הרשומה ההיא, אז במקום זה עשיתי דברים אחרים?! בזכות זה סופסוף אגרתי כוחות לסדר מחדש את המדפים שלנו, ולעבור ממגשים חורפיים למגשים מלבלבים, מגשי ט"ו בשבט. במקום לכתוב את הרשומה התחלתי מהמדפים בחדר המשחקים:

IMG_20160118_215937

אמנם הכנתי מראש רשימה של מגשי חג בהכנה עצמית, אבל איכשהו, כששוטטתי בחדר והתחלתי לסדר ולהרכיב, פתאום גיליתי המון משחקים קנויים ששוכבים בארונות שלנו עם מעט מאוד שימוש, וממש מתחברים לט"ו בשבט…אז איכשהו בחדר המשחקים נבנו להם מדפים פורחים בעזרת שינוי מיקום והצגה קצת שונה של משחקים מוכרים. במדף הימני:

IMG_20160118_214927

למטה למטה שני משחקים שמיועדים ליעלה- פאזל רצפה גדול של עץ מהג'ונגל ומשחק שיווי משקל מקסים של ציפורים על עץ:

IMG_20160122_114211

לידם יש מגש לוטו חיות שאמיתי משתעשע בו מידי פעם. הוא לא חדש, רק מידי פעם אני מחליפה את הלוחות שבו. הוא עוד לא ממש מתאים, אבל נהנה מהחיות. השמעת קולות של חיות זה בהחלט אחד התחביבים שלו. תמיד חשבתי שזה מיתוס שילדים עושים את זה, כי את יעלה זה מעולם לא עניין…אבל הוא עושה את זה בהתנדבות מלאה, כל הזמן. במדף הבא, סלסלת היצירה:

IMG_20160122_114401אותה סלסלה שבכל נושא משנה קצת את תוכנה, מאפשרת יצירה פתוחה וגם מלווה יצירות יותר מתוכננות שאנחנו עושים יחד. צבעי החג המובילים הוגדרו (לא באופן מקורי במיוחד) כירוק, חום וורוד. סידרתי בסלסלה צבעים בגוונים הנ"ל, מכל הסוגים- טושטושים, צבעי גואש, צבעי עיפרון, טושים וגיקים. בנוסף הוספתי מדבקות, פרחי סול, פאייטים בצורת פרחים, חיתוכי עצים מעץ ועוד הפתעות צבעוניות ומעוררות השראה. ליד הסלסלה עומד לו משטח דשא סינטטי עם פרחים. אני לא ממש יודעת מה מטרתו, אבל אני סומכת על הילדים שהם ימצאו לו מטרה. ובמדף העליון:

IMG_20160122_114202

לוח מתוך משחק קופסה נהדר- "ארבעה משחקים ראשונים" של רבנסבורג. את הקופסה הנהדרת הזו קיבלנו מקבוצת ה"קח-תן" של הקיבוץ, עם כל החלקים, אבל ללא קובץ ההוראות. לפני שאני מחפשת ברשת את קובץ ההוראות החסר, החלטתי להציע ליעלה ולאמיתי את לוח הפרחים עם הצ'יפים המתאימים, ולראות מה הם יעשו בזה…ועוברים לשידה השמאלית:

IMG_20160118_214921

כאן לא עשיתי שינויים גדולים. כל האביזרים היו על המדפים גם קודם. למעלה יש פאזלים וקוביה מדליקה בנושא צורות. במדף האמצעי, אהובו של אמיתי- החול הקינטי. קצת גיוונתי את האביזרים בתוך הקופסה לרגל החג:

IMG_20160118_214630

למטה למטה מר תפוח אדמה האהוב, שכיכב על המדפים של אמיתי כבר תקופה די ארוכה. שקלתי להחזיר אותו למנוחת רענון בארון, אבל ההתעסקות הגוברת (שלא לומר אובססיבית) של אמיתי בשמות אברי הגוף בכלל והפנים בפרט גרמה לי להחליט רק על שינוי קל באופן ההצגה:

IMG_20160118_214351

סידרתי את כל החלקים בקבוצות לפי האיברים, כל קבוצה זכתה לקאפקייק עם רגליים משלה. כמה שאמיתי התלהב…וכמה שיעלה נהנתה למיין עבורו שוב ושוב את מה שהוא בילגן. כל אחד ומה שמשמח אותו…

מעל המדפים סידרתי בשורה יצירות אמנות שמציגות עץ. ההדפסים האלו לקוחים מתוך ערכה של לימודי אמנות לגננות שקיבלתי במתנה מדודה יקרה שאוספת לנו אוצרות מיוחדים. בערכה יש מגוון יצירות מודפסות באיכות גבוהה, מידע על היצירות ורעיונות רבים לפעילויות. בנתיים הנחתי את התמונות שם רק להשראה. לפני כמה חודשים (די הרבה, למען האמת…יותר קרוב לשנה) יעלה בחרה לה ציורים לצייר בהשראתם, ועכישו מצאתי בתוך הערכה את היצירה:

IMG_20160118_215634

אחרון חביב מחדר המשחקים, בשידה שבצד השני, התצוגה די קבועה, למטה קופסאות חומרי היצירה, באמצע האורגן ולמעלה דפים וספרים. לרגל החג בחרנו לתת מקום של כבוד למגדיר הצמחים שלנו:

IMG_20160118_215151

גם המדפים בסלון, המדפים ה"יומיומיים" שלנו, זכו לסידור מחדש לרגל החג:

IMG_20160119_131045

אפשר לראות שהכוכבת המרכזית של המדפים היא הקופסת התחושתית הכוכבת שלנו. מאז הצילום נוספה לפה גם ערכת הבצק הבאמת נהדרת שהכנו (ועליה יסופר ברשומה הבאה) ובכלל היו כמה שינויים, אבל בנתיים אפשר לראות פה בגזרת המשחקים שנשלפו מהארון את משחק הפטריות שלנו (כי ט"ו בשבט, ופטריות אחרי הגשם וזה), שזוכה לעדנה מחודשת, ואת סלסלת הספרים שלנו, שדי הפתיעה אותי בדלותה. כל כך הרבה ספרים על עצים ופרחים יש בעברית, וכל כך מעט אצלנו בבית. מככבים בכל זאת: אליעזר והגזר, מעשה בכובעים, פינוקי משחק מחבואים, ממה עושים שולחן?, זרע של גזר. מעט.

בסיר הפרחוני הנהדר (שמצאנו ליד הפח) יש מגוון די גדול של קופסאות שאמיתי אוהב לפתוח ולסגור, להתאים קופסה למכסה ולמלא בהפתעות. תוכן לא ט"ו בשבטי במיוחד, אבל מכיוון שזה מעסיק אותו כל כך יפה, השקעתי והתאמתי את האריזה. בסלסלת הקש התחלנו ליצור יחד קופסה אדומה, כי הוא התחיל להגיד "אדום", בלי ממש להבין מה זה…במגש הטורקיזי הנמוך יש קלפים נהדרים. מדובר בקלפים של יוגה לילדים. בקלפים הגדולים והברורים יש זוגות של תמונות- איור של חיה/חפץ/דימוי ומולו צילום של ילד מבצע את תנוחת היוגה המתאימה. הקופסה של המשחק מונחת אצלנו כבר כמה שבועות. לרגל החג בחרתי ארבעה זוגות מתאימים: עץ, שולחן, קשת בענן ופרפר, והנחתי על המגש בשתי ערמות. יעלה מיד נכנסה לזה:

IMG_20160119_175209

כאן היא מתאמצת עם הפרפר. כמובן שהעץ זוכה להכי הרבה הצלחה:

IMG_20160119_175238

שני מגשים שנוספו אחרי הצילום הם מגש הפאנצ'ים:

IMG_20160122_115615

שני פאנצ'ים פרחוניים (אחד נקנה במקסטוק ואחד ב"הכל לילד ולגן") ורצועות של דפים פרחוניים בצבעוניות אביבית מתאימה. זה הכל. כיוונתי את המגש ליעלה, אבל להפתעתי דווקא אמיתי נכנס לזה וקיבל שיעור מזורז, דווקא מאבא:

IMG_20160122_164352

אחרון חביב, ללא ספק ה-להיט הנוחי מבין המגשים, מגש ההשחלות. להיט בטוח:

IMG_20160119_152609

פשוט פשוט. השתמשתי בבצק שנשאר לנו במקרר (התחיל כבצק חנוכה, הפך לבצק חורף), שיפודים וחרוזי עץ. שני הילדים עפו על זה. אמיתי עשה מטעמים מהבצק והחרוזים, ויעלה השחילה מחרוזות:

כמובן שהיו לי עוד תוכניות, עוד רעיונות נפלאים למגשים. אולי הם עוד יקרו, אולי הם ישמרו לשנה הבאה…בינתיים אנחנו נהנים מאוד מהמדפים המסודרים שלנו, ומתרגשים מאוד מהחג הבא עלינו לטובה!

8 מחשבות על “מגשים פורחים

  1. מלא רעיונות! אני רק תוהה בקול רם אם לא צריך מלא משחקים בשביל ליצור כל פעם משחקים מותאמי חג. אני לא אוהבת שיש הרבה, אני בשיטת השטיפה – העפה…
    מה את אומרת?

    אהבתי

    1. שאלה מעניינת…אני לא חושבת שיש לנו כ"כ הרבה משחקים קנויים ביחס לסביבה. הרעיון הוא להסתכל על המשחקים בדרך חדשה, לשנות משהו קטן וככה להפוך אותם למותאמי חג. במקרה הזה לא קניתי אך משחק במיוחד, הם כולם היו בבית ומשמשים לדברים נוספים. למשל משחק העץ עם הציפורים בהחלט יכול להתאים לנושא ט"ו בשבט אבל גם לאביב, לנושא שמיים/תעופה/חיות, לנושא שיווי משקל, לסתיו (כי העלים "נופלים" מהעץ) ועוד ועוד. הרעיון הוא פשוט ליצור רוטציה בין המשחקים הקיימים- כל פעם מעט מאוד משחקים נגישים והשאר בארון סגור (מן הסתם הוא לא נעול, והם מגיעים גם למשחקים ששם, אבל עובדתית- הרבה פחות), על בסיס אסוציאטיבי…מה שכן- יש לנו הרבה אביזרים תחושתיים, ממש ממש הרבה, ושם אני כן עושה קניות מיוחדות לכל חג/נושא (כמובן שעם השנים קונה פחות ופחות, כי יש לי אוסף, אבל עדיין, קונה). מדובר במוצרים הרבה יותר זולים, חלקם/רובם מתכלים, קטנים יותר ושם אני לרוב מרשה לעצמי להתפרע

      אהבתי

      1. יש לי גן בבית, אז אני ננסה לתרגם את זה לגן. לוותר על המשחקים הבסיסיים נראה לי בלתי אפשרי. יום בלי לגו הוא אסון. זה דורש כנראה התאמה אחרת של המשחקים ועוד ועוד ללמוד על מונטסורי. את מכירה את הספר על בטסי? קראתי אותו בגיל 10 בערך ומאז אני חולמת על מונטסורי…

        אהבתי

    1. החול הקינטי בהחלט מתפזר בכל החדר בו משחקים בו. גם רוב הקופסאות התחושתיות שלנו מתפזרות ומלכלכות למדי. אפשר לפרוש ניילון גדול/ווילון אמבטיה (שעולה 5 ש"ח בסטוקים) מתחת למשטח העבודה, או שאפשר (וזה מה שאנחנו לרוב עושים) להחזיק מטאטא צמוד ולטאטא בסיום המשחק. סטנדרטים נמוכים של נקיון גם עוזרים בנושא, מודה…אני מרגישה שהמשחק התחושתי נותן לילדים שלי כ"כ הרבה, שאני מוכנה לספוג את הלכלוך והנקיון.

      אהבתי

  2. אני תמיד נהנת לקרוא את הרשומות שלך, גם בתור אמא וגם בתור גננת. והפעם קראתי את הרשומה בבוקר פנוי ועוד לפני שסיימתי לקרוא הוצאתי מגש והכנתי לבן שלי מגש יצירה בהשראתך. פנצוצי פרחים עלים ועצים, צבעים, דבק וניירות.
    נרארה איך זה ישפיע על השובב בן הרבע לשלוש שלי
    תודה על ההשראה!

    אהבתי

תגובה מביאה אהבה! מחשבות, רעיונות, תמונות, בקשות ושאלות יתקבלו בשמחה רבה

