מה לקנות לגיל 4

המון דברים קורים פה מסביב. חלק יומיומיים ומציקים כמו מחלות חורף אינסופיות או תקלות מחשב מעיקות, וחלק קצת יותר מעניינים ועמוקים, כמו תכנונים עתידיים ופרוייקטים שונים ומשונים. אז יצא ככה שקצת הזנחתי את הכתיבה…מבטיחה שזה למען מטרה טובה, וכפיצוי- רשומה מגה ארוכה. ולענייננו-

בעוד שבוע יעלה חוגגת יום הולדת ארבע. אמנם החגיגה הגדולה נקבעה רק לשבועיים אחר כך, אבל ההתרגשות, וגם ההכנות, בשיאן. כרגיל, הרבה מחשבה מוקדשת לעניין המתנות. כמובן שראשונה נשאלה ילדת היומולדת מה הייתה רוצה לקבל מתנה, אבל היא, כמו בת ארבע טיפוסית, די התקשתה למצוא לזה תשובה, ואני, טובת לב שכמותי, התנדבתי וניצלתי את ההזדמנויות לפרוייקט דיג-מתנות משמח.

השלב הראשון היה לעשות רשימה מסודרת של כל הדברים שיעלה אוהבת. בתור מי שמשתדלת, לפחות חלק מהזמן, לפעול על פי שיטת מונטסורי, זה אמור להיות די קל. בבסיס השיטה מונחת ההסתכלות. התצפית בילד בזמן הפעילות ותיעוד ההעדפות שלו, דרכי הלמידה, רעיונות המשחק, נקודות החוזק והקושי ועוד. למרות שאני משתדלת לעשות את זה באופן די קבוע (יותר לצפות מאשר לתעד. התיעוד, בעיני, מתחבר יותר לקבוצות גדולות, אבל התצפית- חשובה מאוד גם כשיש ילד אחד), מצאתי את עצמי מתקשה להגדיר תחומי עניין. אחרי קצת חשיבה, שיחות (/חפירות) עם בח"ל ועוד, גיבשתי איזושהי רשימה. יעלה אוהבת:

  • לרקוד, מאוד, ובכלל מוזיקה. היא אוהבת כלי נגינה, היא אוהבת לשמוע דיסקים, אבל בקצב ובמינון שלה.
  • תחפושות, תלבושות מעניינות, לצייר על הפנים והגוף ו…נו, פורים כזה. חושבים שזה גנטי?
  • שני הנ"ל יחד מולידים חיבה עזה להופעות, די כמו כל ילד/ה בגילה…
  • יצירה. היא אוהבת ליצור בעצמה, בלי יותר מידע הדרכות, רעיונות של אמא או הסברים.
  • מים, וכל מה שקשור למים.
  • בצק משחק, בצק אכיל, בצק קנוי, בצק ביתי, בצק בריחות, צבעים וטעמים. גם חימר ופלסטלינה וכל החומרים שעונים להגדרה הכה-קולעת שהיא המציאה "נילושים".
  • ניסויים מדעיים וחקר עצמאי, תלוי במצברוח.
  • ספרים, מכל מיני סוגים. הכי פופולריים עכשיו הם ספרים עם חלונות נפתחים. היא מקריאה אותם לעצמה שוב ושוב ושוב, עשרות פעמים.
  • משחקים דמיוניים. בהתחלה לא הכנסתי את זה לרשימה, הרגשתי שאיכשהו המשחקים הדימיוניים שלה כמעט נעלמו, עד שהבנתי שהם פשוט הפכו לכל כך מוטמעים בשגרה שלי, שאני כמעט לא רואה בהם משחקים…לדאדא יש חיים מקבילים שלמים, יעלה יוצאת לעבודה בכל יום כולל פרטים מדוייקים ועוד ועוד סיפורים, שהם משחקים דמיוניים.
  • דברים שיעלה ביקשה ללמוד בתקופה האחרונה: לקרוא, לתפור.

רשימה די מכובדת בסופו של דבר, לא?! אחרי שראיתי את הרשימה, שמחתי מאוד שיש לי ילדה עם כל כך הרבה תחומי עניין, אבל לא ממש ראיתי איך אני הופכת את הרשימה הזו לרשימת מתנות. את כל הדברים שהיא צריכה כדי להנות מתחביביה או שיש לה כבר בבית, או שאי אפשר לקנות בחנות…מהיכרותי עם המוזמנים לחגיגת יום ההולדת שלה, ידעתי שכדאי בכל זאת למצוא דרך לארגן רשימת מתנות. אז נגשתי לפתרון הקסם- פינטרסט, והתחלתי לשוטט. ככה, לאט לאט, הצלחתי להפוך את רשימת האהבות של יעלה לרשימת מתנות. כמובן, לא את כל הדברים באמת נבקש (או נקבל) בסופו של דבר, אבל התקבלה רשימה לא רעה של רעיונות למתנות לילדה נהדרת בת ארבע. חשבתי שזה עשוי להיות שימושי לעוד אנשים…אז הנה הצצה מדגמית לרשימה. את הרשימה כולה, כולל רעיונות למתנות לאמיתי ורעיונות משנים קודמות, אפשר לראות בלוח הפינטרסט שלי "מתנות ליעלה". חשוב לציין שמצאתי את הרשימות בצורה אקראית, ואין בה שום המלצה על חנות ספציפית או אפילו הכוונה לקנות ממנה. לא השוויתי מחירים, קר התלהבתי מהמוצרים. צוללים:

אביזרים להופעה:

קולאז מתנות

  1. גיטרה גמדית– למרות שיש לנו גיטרה בגודל רגיל וגם מנדולינה, אני בטוחה שיעלה תשמח לגיטרה בגודל שלה, ותשתמש בה הרבה. לילדים קצת יותר גדולים הייתי משקיעה בגיטרת 1/2, אבל זה עדיין קצת גדול על יעלה. לא מתחברת ממש לציורים על הגיטרה, גיטרת עץ פשוטה לגמרי מספיקה.
  2. ערכה להכנת פעמון רוח- גם כאן, לא מדובר בערכה הספציפית הזו, אלא ברעיון. היצירה עם החרוזים נראית לי מורכבת מידי ליעלה וגם לא ממש מעניינת. כנראה שארכיב ערכה כזו בעצמי, אם אשיג את המקלות (מי יודע איפה קונים?). אוסיף חרוזים יפים שישמחו את ליבה.
  3. ערכה להכנת מקל גשם– עוד ערכת יצירה מוזיקלית נהדרת שאפשר די בקלות להרכיב לבד בבית. באתר ממנו לקוחה הערכה הזו יש מתנות נפלאות, כאלו שישמחו מאוד את אמא של יעלה, כמו קעריות עץ בצבעים, ערכות תחושתיות מעץ ועוד. אולי בהזדמנות אזמין לי מתנה…ממליצה בחום לשוטט.
  4. תחפושות של איקאה– יש להם קולקציית תחפושות מרהיבה ממש! חלק מהאביזרים עלולים קצת להפחיד את יעלה, חלקם קצת ספציפיים מידי, אבל בגדול…אני רוצה את כולה, ובטוחה שיעלה ממש תתלהב מרוב האפשרויות בקולקציה.
  5. גלימה לצביעה– גם פעילות יצירה וגם תחפושת. כזו שאפשר ללבוש מעל הבגדים הרגילים ולהסתובב איתה בקיבוץ בסתם יום של חול. מושלם. לא מצאתי מוצר דומה בארץ. אם מישהו מכיר אשמח לקישור…
  6. צבעי גוף– לקראת פורים יש מגוון גדול מאוד של צבעים שמתאימים לציור על הגוף בחנויות. נעצתי גם ערכה מדהימה של צבעי מים לגוף, אבל היא ממש יקרה. הערכות הקטנות האלו זולות וזמינות. חוששת מעניין האלרגיות ואישורי משרד הבריאות, אבל בטוחה שאפשר למצוא גם כאלו סבירים.
  7. מראת גוף בלתי שבירה– בפעמיים האחרונות שביקרנו במוזיאונים, יעלה בילתה את רוב הביקור בחדרי מראות מסוגים שונים. מאז אני חולמת להכין לה פינה כזו עם שתי מראות גוף בלתי שבירות בזווית של 90 מעלות, שיאפשרו לה לראות "הרבה יעלות", כהגדרתה. אז שתי מראות בלתי שבירות יהיו מתנת יומולדת נפלאה.
  • עוד מוצרים מהתחום שיש לנו ומאוד משמחים את יעלה- מיקרופון (לנו יש מיקרופון הד, ללא חשמל, משהו בסגנון הזה, בהחלט אחד המשחקים הפופלריים בביתנו), אוסף אביזרי תחפושות, בדים ליצירת תפאורות ורקעים, מערכת מוזיקה, כלי נגינה בסיסיים מעץ (זו הערכה שיש לנו מיומולדת שנה של יעלה, עדיין משמשת אותנו נאמנה).

צעצועי מים וגינה:

מים וגינה (2).jpg

8. משחק הרכבה משגע של פרחים– יעלה מאוד בעניין של פרחים עכשיו, וזה גם נושא המסיבה המתוכננת. יש עוד כמה מתנות קטנות סביב הנושא הזה (כמו צמחים אמיתיים לשתילה או משחק קלפים שהוא מגדיר פרחים), אבל המשחק הזה, שמתאים גם לאמבטיה, גם לחצר וגם לבכלל, ממש מצא חן בעיני, ונראה לי שגם בעיניה. מבחינת האתגר המחשבתי, הוא בהחלט מתאים גם לקטנים יותר, אבל מאפשר חירות אמנותית שמתאימה גם ליעלה. חברת green toys מייצרת צעצועים מופלאים מקרטוני חלב ממוחזרים, כל מוצר שלהם ישמח את אמא של יעלה…

9 חבצלת מים– ערכה חמודה ויפה של מסננות וקערות לאמבטיה. תמיד להיט אצלנו, והדגם הזה ספציפית בטוח ישמח את יעלה.

11. (כן, שמתי לב שדילגתי על 10. אבל שמתי לב לזה רק אחרי הרבה עריכות של התמונה, אז אני אתעלם מזה בנונשלנטיות, תזרמו איתי, טוב?!) משחק זיכרון למים– מתאים למקלחת, לגיגית או לבריכה של קיץ. מלבד האיורים החמודים של חיות הים, אפשר להחביא בפנים הפתעות מתחלפות, וזה מה שמצא בעיני במיוחד. יותר החיפוש, הפתיחה והגילוי מאשר משחק הזיכרון עצמו (שבאופן כללי, אני לא כל כך מחבבת).

12. מטבח צף – אם הייתי רואה את זה לפני שנה, אין לי ספק שזו הייתה ה-מתנה ליעלה. השנה אני כבר לא בטוחה…קשה לי לעמוד בפני הכיריים הצפות, ואני חושדת שגם לה יהיה קשה. יש גם סט תואם של מרכיבים להכנת מרק…

13. קליעה למטרה– ראיתי כמה גרסאות בסגנון הזה, כולל אחת מוצלחת שאפשר לתלות על המשקוף של הדלת. בגרסה הזו הכריות מצאו חן בעיני, אבל הלוח עצמו קצת קטן מידי…

יצירה:

ערכות יצירה (2)

14. חוברת מדבקות בגדים– חוברות מדבקות הן אחת הפעילויות החביבות ביותר על יעלה. חוברת איכותית כזו יכולה להעסיק אותה שעות רבות. לצערי, נחלנו אכזבה מחוברות המדבקות הרב-פעמיות- הקונספט נהדר, הביצוע פחות. החוברת הזו ספציפית היא חוברת של הלבשת בובות, להיט בטוח.

15. חוברת מדבקות בית בובות– הרעיון דומה, אבל הפעם המטרה היא לרהט בית. להיט קצת פחות בטוח, אבל אני חושדת שהוא עלול לפגוש קהל אוהד.

16. חוברת טביעות אצבעות– לא באמת חייבים לקנות חוברת בשביל ליישם את הרעיון החמוד הזה- יצירת ייצורים והפתעות מהטבעה של טביעות אצבע בדיו צבעוני. החוברת מאפשרת ליעלה להכיר את הרעיון ולהשתעשע איתו באופן חופשי, בלי צורך בתיווך שלי, וזה כל הקסם.

17. חוברת תרגול גזירה- גם כאן, יעלה מאוד אוהבת לגזור ומתאמנת בנושא בכל הזדמנות, עם כל מיני אביזרים מפתיעים שהיא מוצאת..אבל גם כאן, החוברת נותנת מסגרת ורעיונות לתרגול יצירתי יותר, בצורה עצמאית, שזה התנאי הבסיסי של יעלה להכינס ליצירה.

18. ערכה ליצירת חותמות– מסוג המתנות שאני לא יכולה להגיד בלב שלם שזו מתנה ליעלה ולא לאמא שלה, אבל אני די בטוחה שיעלה תתלהב מהתהליך ותהנה לשחק בתוצר. יש כלמיני גרסאות לערכה הזאת, אבל זאת נראתה לי מדליקה במיוחד.

19. ערכת תפירה למתחילים– כאן אני דווקא לגמרי בעד הכנת גרסה ביתית של הרעיון הזה, אבל הוא כל כך מצא חן בעיני שהייתי חייבת לצרף אותו לרשימה. אוסף של חומרים לתרגול תפירה, רעיונות סמי-מוכנים והכל מסודר ונגיש. למען האמת נראה לי שזה גם ככה קצת מורכב עדיין ליעלה, אולי בשנה הבאה…

20. ערכת תפירת דובי– לעומת זאת, ערכת התפירה הזו נראית לי מושלמת בשביל יעלה, ואני בטוחה שהיא תעוף על זה.

21. ערכת ליצירת סבונים– התלבטתי אם זה כבר מתאים לגיל של יעלה, אבל השילוב הזה בין הניסוי המדעי ליצירה עשוי לקסום לה מאוד.

22. מעמד לצבעים– הכי בסיסי, הכי שימושי, לא יודעת איך לא גיליתי את המתקן הפשוט והמדליק הזה קודם.

תכננתי להמשיך את הרשימה עם עוד שתי קבוצות של מתנות, אבל איכשהו, מזה שלא ידעתי מה לבקש, יצאה מגה-רשימה, ואם אני אמשיך אותה, הפוסט הזה לא יגיע אף פעם לשלב הפרסום. אז הנה החלק הראשון של רשימת יום ההולדת של יעלה…מקווה להצליח לשוב במהרה עם החלק הבא, בלי הפתעות, מחלות ועוד אירועים מעכבי רשימות.

5 מחשבות על “מה לקנות לגיל 4

  1. זאת לא רק רשימה סופר ארוכה, זאת גם רשימה שיא המושקעת. משלב התצפיות והרישום המסודר (שהוא הפייבוריט שלי במונטסורי) עד שלב הבחירה.
    כמו שכתבתי באחד הפוסטים הקודמים – אני חיה אחרת. כמו שאני מעיפה כלי בית, בגדים ושאר פיצ'פקס, גם משחקים אני מצמצמת בטירוף ובימי הולדת מצמצמת מתנות. אתם, אני אומרת לסבתא, תעשו לו יום כיף במקום 😉. אני באמת מרגישה שיש לנו שפע של משחקים, ושהמעט הזה מאתגר אותי לכיוונים שאני אוהבת. מכריח אותי להמציא את עצמנו כל יום מחדש ולהינות יחד ביחד.
    עשית לי חשק לכתוב פוסט דומה אצלי בבלוג. להציג את הפוסט שלך כמקור השראה ואז את התהליך שלי. 🙌 אשתף בהמשך…

    ממש תודה! על ההשראה בכללי ועל רעיון הרשימה המסודרת 😆

    אהבתי

    1. איזו תגובה מושקעת ומרגשת! תודה. גרמת לי לחשוב הרבה…אני לא חושבת שיש לנו המון משחק, אבל גם לא מעט…ובכל זאת, מעט מהיומיום שלנו מלא במשחקים קנויים. אני כן משתמשת הרבה בחלקי משחקים ועושה מהם דברים אחרים, ובשביל זה אני אוהבת שיש הרבה משחקי ג'אנק בבית. מחכה מאוד לקרוא את הרשומה שלך!

      אהבתי

תגובה מביאה אהבה! מחשבות, רעיונות, תמונות, בקשות ושאלות יתקבלו בשמחה רבה