פירמידת השמש

פרוייקט פירמידה- מסע חקירה בכיתה

איכשהו, עניין ה"סדר" בפסח תפס אותנו השנה לגמרי, וכמעט לא השאיר מקום לשומדבר אחר. בין לבין אנחנו מדברים קצת על "חג האביב", גם על עניין המצות ובכלל מאכלי החג הספקנו לדבר ולהתעסק קצת, אבל מעבר לזה…בעיקר סדר. אני מקווה שנצליח לסיים את הפרוייקט הענק שלקחנו על עצמנו לפני פסח, ושבסוף השבוע הבא כבר אוכל להראות פה תמונות של "אחרי" (כי כמובן שלא צילמתי תמונות של "לפני" ועכשיו זה כבר קצת מאוחר מידי…). בקצרה- אנחנו מעבירים את כל הבית שלנו ממקום למקום. כל חדר משנה את ייעודו- חדר המשחקים הופך לחדר ילדים, חדר הילדים לחדר עבודה, חדר עבודה לחדר הורים וחדר הורים לחדר משחקים…על הדרך, אין כמעט חפץ בבית שנשאר במקומו. ארון אחרי ארון אנחנו ממיינים- מה שומרים, מה מוסרים ומה זורקים. ואת מה ששומרים- לאן מעבירים? איך אורזים? איך מסדרים? כדי להקל על עניין המסירה, מיקמנו בחוץ שולחן הפתעות גדול, כמעט כל ערב המלאי על השולחן מתחדש, וכל תושבי הקיבוץ מוזמנים לבוא ולהתחדש במתנות לחג. הנה תמונה אקראית של השולחן:

IMG_20160410_073923

מסתבר שזה עובד נהדר. המוני חפצים נהדרים מצאו בתים חמים, והיד (או הזרוע?) עוד נטויה..

בינתיים, עד שאני אגיע לסדר את התמונות של המגשים הנחמדים שמלווים אותנו לקראת פסח, רציתי לשתף בפעילות ממש נחמדה שעשיתי בעבודה לקראת פסח. אני לא מרבה לשתף פה בדברים מהעבודה שלי, למרות שקורים שם כמה דברים נחמדים מאוד, איכשהו זה מרגיש לי פחות קשור. הפעם, ממש הרגשתי שאני מצליחה לשלב את אווירת הלימודים בבית שלנו, בעבודה. נראה לי שזו סיבה מספיק טובה לשתף כאן, לא?!

את הפעילות הספציפית עשיתי עם קבוצה נהדרת של גברברים בכיתה ג' (בי"ס לתלמידים בעלי לקויות למידה מורכבות). מדובר בקבוצה ה"מתקדמת" של הכיתה מבחינת יכולות קריאה, והמטרה הכללית שלנו (מעבר למטרות הספציפיות של כל ילד) היא לחזק מיומנויות של הבנת הנקרא והבעה מורכבת- בעל פה ובכתב. לא מעט בשביל שעה בשבוע…

במשך תקופה עשינו כל מיני פעילויות סביב הרעיון של "שמש אסוציאציות" ואיך אפשר להשתמש בה ללמידה. פעילות פסח הייתה בעצם פעילות השיא של הנושא, והיא נמשכה על פני שלושה מפגשים. במפגש הראשון יצרנו שמש אסוציאציות גדולה למילה "פסח". לצערי אין לי תמונה של החלק הזה, אבל תאמינו לי שהיא הייתה נפלאה. כל אחד בחר טוש בצבע שונה, ודבק בו. בשני הסבבים הראשונים, כל אחד בתורו כתב אסוציאציה ישירה למילה פסח. בשני הסבבים הבאים כל אחד הוסיף אסוציאציה משנית לאחת האסוציאציות שאחד מחבריו כתב וכן הלאה. לקראת סיום המפגש כל אחד סימן את המילה שהיה הכי רוצה לחקור במסגרת הפרוייקט שלנו, ועשינו הצבעה בין המילים. הקבוצה בחרה (לא בקלות) להתמקד בפירמידות.

שמחתי שזה היה הנושא שנבחר (למרות שאני בכלל הייתי בעד חרקים…), כי זה לא נושא שחוקרים הרבה בלימודים הקלאסיים לקראת פסח. למען האמת, היסטורית, לא ממש ברור עד כמה היה קשר הדוק בין פסח לפירמידות, אבל זה בהחלט נושא מעניין, שיש הרבה מה לעשות איתו.

למפגש השני עשיתי לא מעט שיעורי בית. הבאתי איתי כמה מקורות מידע בנושא פירמידות וכמה רעיונות להפעלות. גם את המפגש הזה פתחנו בשמש אסוציאציות, הפעם קטנה וממוקדת יותר:

IMG_20160403_093420

בלי שלמדנו שומדבר חדש, הילדים גילו שהם בעצם יודעים לא מעט על הנושא. הפתעה גדולה וחיובית מאוד לילדים שלפעמים נדמה להם שהם לא יודעים כלום. הסתכלנו יחד על הערך של פירמידות מתוך אינציקלופדיה לילדים שהבאתי, קראנו יחד טקסט קצר שליקטתי ממקורות אינטרנטיים, ועשינו כמה ניסויים פשוטים. לקראת סוף השיעור התחלנו לתכנן את החלק המרכזי- ההצגה לחבריהם לכיתה.

המפגש השלישי הוקדש כולו להצגה לכיתה- החלק הראשון להכנה והחלק השני להצגה עצמה. קראנו שוב את עיקרי הדברים שכתבנו במפגש השני. הילדים התלבטו יחד מה יעניין את חבריהם לכיתה, מה חשוב ומה מיותר. הזמן שעמד לרשותנו היה קצר, היינו צריכים להיות מאוד ממוקדים. איזה אתגר! הגענו לטקסט בן 4 שורות שמספר את עיקרי הפירמידות מנקודת מבטם, התאמנו יחד על הקריאה מול הקהל:

IMG_20160410_093532 (2)

אחד כך התלבטנו איך להעביר את הפעילות- אחד רצה מאוד שנעבוד בקבוצות ונתחלף, אחד רצה להעביר הכל בעצמו, אחד חשב שמספיק רק להקריא…בסוף החלטנו במגבלת הזמן לעשות הדגמה ולחלק דף יצירה לבית. אחרי שהקריאו את הטקסט אחד הנציגים עבר בין הילדים והראה להם פירמידות של ממש, אבל בקטן:

IMG_20160410_093430

שני הסטים לקוחים מתוך ה-TOOBS האהובים שלנו, אחד מתוך הסט של אתרים בעולם והשני מתוך הסט של מצרים העתיקה (אני רואה שלאט לאט בשורת ה"טובים" מתחילה להתפשט בארץ, ואפשר למצוא אותם בעוד ועוד מקומות. כבר המלצתי על חנות בגבעתיים, עכשיו אפשר להשיג את חלקם גם בעפולה! בחנות החביבה עליי, "הכל לילד ולגן"). הם ממש קטנים, אבל הילדים מאוד התלהבו מהם.

כשהילדים סיימו להתלהב, נציג אחר הדגים "קסם" הנדסי של בניית פירמידה תלת מימדית מצורות מגנטיות שטוחות (מגהפורמרס, אם אנחנו פה בעניין של מתנות אפיקומן…)- אילו צורות צריך בשביל לבנות פירמידה? חידה מעניינת…נסו את זה בבית:

IMG_20160410_093427

כמובן שכל הילדים רצו לנסות גם, וכמעט כולם נשארו בכיתה בהפסקה (!) כדי להתנסות בעצמם ב"קסם". לסיום נציג נוסף חילק לכל ילד דף של פירמידה לגזירה, קיפול והדבקה, לבניית פירמידה אישית בבית- אפשר למלא באגוזים, שוקולדים, סוכריות, או סתם לקשט את שולחן החג.

הילדים הין לגמרי בעננים. הם בחרו נושא- בעצמם, חקרו אותו- בעצמם, בנו תוכנית הפעלה לכיתה- בעצמם ועמדו בה בכבוד. על הדרך תרגלנו אסוציאציות, הקשבה לאחר, חשיבה מחוץ לקופסה, שליפה, קריאת טקסט, תמצות טקסט, קריאה בקול בפני קהל, הסבר תהליך ועוד ועוד. אני לא בטוחה עד כמה הידע על הפירמידות נחוץ להם להמשך חייהם, אבל את מה שהם למדו בפרוייקט הקטן הזה, אני די בטוחה שהם יקחו איתם. ואם יש לכם קצת זמן חופשה פנוי עם הילדים, זה יכול להיות רעיון נחמד לבחור יחד נושא שמעניין אותם (שמש אסוציאציות היא בעיני תמיד מקום נפלא להתחיל בו), ולארגן פעילות קטנה לליל הסדר, לאחים או למפגש חברים. אם ניסיתם- אשמח מאוד לשמוע/לראות חוויות!

לא מאמינה שממש עוד שנייה כבר סוף השנה, ועם כל החגים והאירועים שיש עד אז, מי יודע כמה פעמים בכלל עוד אספיק להיפגש עם החבורה המתוקה הזאת…

וזהו, עד כאן סטייתנו מהנושא להפעם, מבטיחה ברשומה הבאה פעילויות פסח תחושתיות ונעימות מביתנו הקטן…ושלא תגידו שיש פה רשומה בלי איזו תמונה של ילד לרפואה, גם פעילות חיסול חמץ זה פסח, לא?! יעלה ואמיתי נכנסנו לאיזו התלהבות ממעבד המזון שלנו לאחרונה. אחרי כמה שעשועים בדברים בלתי אכילים (ובלי החלקים החדים), הם ממש ביקשו לרסק דברים אמיתיים. אז ריסקנו:

IMG_20160410_181101.jpg

שתי חבילות חצי אכולות ומעט ישנות של פתי בר הפכו לעוגת-כדורי-שוקולד ממש ממש משובחת (מתכון של קרין גורן). זאת הדרך הנכונה להפטר מהחמץ!

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “פירמידת השמש

תגובה מביאה אהבה! מחשבות, רעיונות, תמונות, בקשות ושאלות יתקבלו בשמחה רבה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s