השראה ממוסכת

מטפלים בבובה- בהשראת היוטיוב

אתמול (או היום, אם מדקדקים בענייני הפרשי זמנים) נפתחה בתרועה רמה אולימפיאדת ריו 2016. כחובבת אולימפיאדות מושבעת מאז 1992 (שזו האולימפיאדה הראשונה שאני זוכרת), מדובר במאורע גדול. כמובן שכשאני לובשת חג, הילדים נאלצים לזרום איתי, וחלק גדול מהפעילויות שלנו מהיום ועד תום המשחקים יוקדש למאורע הנפלא באמת הזה. אבל רגע לפני שצוללים לנושא (כן, כן, אני צופה במוקדמות השחייה בעודי כותבת, מודה באשמה), רציתי לשתף בעוד רשומה שנוגעת לדעתי באחת הדילמות הגדולות בימי הקיץ המהבילים והחופשיים האלו- דילמת המסכים.

בימים כתיקונם (כלומר, כשאין אולימפיאדה ברקע), הטלוויזיה בביתנו נדלקת כמעט תמיד רק בשעות הערב, אחרי שהילדים ישנים. אבל זה לא אומר שאין להם זמן מסכים בכלל. בשעות הצהריים אמיתי עדיין נהנה משנת צהריים, וברוב הימים (במיוחד בימי הקיץ הנוראיים שעוקבים לילות שעדיין אינם רצופים) אני משתדלת להצטרף אליו לפחות לחלק מהמנוחה. הזמן הזה הוא זמן המסכים של יעלה (במקביל לרוב יש לה פעילות שקטה שהיא התחילה קודם או שהכינונו יחד מראש, והיא מזגזגת ביניהן). התוכן משתנה- היא התחילה מפרקים של פרפר נחמד, דיוידי-ים שונים, ערוץ הופ ילדות-ישראלית ו-23. היום הפעילות המועדפת עליה בזמן המנוחה הוא צפייה ביוטיוב באמצעות האייפד. גם כאן, היא התחילה מפרקים של פרפר נחמד (עד היום היא חוזרת אליהם לעיתים קרובות, למרות שראתה לדעתי כבר את כולם) ומקליפים של שירים שהיא אוהבת. נכון לרגעים אלו, הפעילות החביבה עליה היא צפייה בסרטוני בובות. למי שעוד לא נחשף לתופעה המשונה הזו- מדובר בסרטונים בהם נשים (שלא נראות בסרטון) מדגימות משחק בערכות מושקעות במיוחד לבובות. הסרטונים מדובבים במגוון שפות (אצל יעלה היפנית והרוסית שולטות, אני לא בטוחה אם זה מדגם מייצג) וזה…ובכן, ממש משונה. הנה דוגמה אקראית לגמרי שמצאתי.

בהתחלה לא הייתי בטוחה מה דעתי לגבי הטרנד המוזר הזה (מן הסתם, אני עוקבת אחרי הסרטונים שהיא רואה, ברמות שונות של הדיקות, ואני יודעת שזו לא ממש מילה, אבל זו הלא-מילה הכי מתאימה שמצאתי), עד שראיתי לאן יעלה לוקחת את זה . אחרי כמה ימים של צפייה היא התחילה לנסות להבין איך קורים הדברים שקורים בסרטונים- איך הבובה אוכלת? איך היא זזה? איך היא צוחקת? מאיפה יש לה את כל האביזרים הנהדרים האלה? וכשהיא הבינה שלה אין את כל האביזרים הנהדרים האלה, היא פשוט התחילה לאלתר. וזה כל כך יפה. וזה כל כך יצירתי. וזה כל כך משדרג לה את המשחק, שהחלטתי שאני ממש מחבבת את סרטוני הבובות האלה. ואחרי כל החפירה הארוכה להפליא הזאת, על מה בדיוק אני מדברת?! כמה דוגמאות:

ערכת אמבטיה לבובה שיעלה יצרה:

IMG_20160724_154310

כל התמונות של הערכות האלו לא ממש מוצלחות, יעלה לא מוכנה לחכות בין שלב לשלב עד שאני אצלם, אבל אני מקווה שהצלחתי להעביר את המסר. היא התחילה לארגן את העסק לבד, וקראה לי בכל פעם שהיו חסרים לה רעיונות או אביזרים ספציפיים. הבסיס הוא מראת האמבטיה הנהדרת שלנו (מאיקאה כמובן), ויש כאן סבון, שמפו, מגבות קטנטנות, מברשת ציפורניים, מזרק וכמה משחקי מים. אח"כ נוספה האמבטיה עצמה:

IMG_20160724_154329

לא קיבלתי אישור לצלם את גולי הבובה בזמן המקלחת (אמא! זה פרטי!!!) אבל אמיתי ערך לי דיגמון ללא אביזרים מוצנעים, כשהוא בדק עוד שימושים אפשריים לערכה:

IMG_20160725_071859

בעולם המונטסורי הקלאסי אמיתי מבריק את המראה. לגמרי פעילות של "חיים מעשיים".

השראת סירטון שנייה לדוגמה- פינת החתלה:

IMG_20160804_152904.jpg

שוב הטשטוש, אבל אפשר לראות ששולחן היצירה שלנו קיבל הסבה לפינת החתלה. מגבת משמשת מזרון, מגוון בקבוקים קיבלו תפקידים שונים- מים לשטיפה, משחת החתלה, וויטמין די, פוני קטן (שהיא השאילה מאמיתי) מעסיק את הקטנים בזמן ההחלפה, וחיתול, כמובן:

IMG_20160804_153154

אחרון חביב לרשומה זו, הפעילות שאני יצאתי הכי מורווחת ממנה- המספרה. יעלה אוהבת לשחק במספרה. ממש ממש. כבר הייתה פה רשומה אחת בנושא בעבר ומאז היא חוזרת למשחק הזה בכל תקופה, עם התאמות. במהלך הזמן היא קיבלה מסבתא את הבובה "גבינת קוטג'" (אין לי מושג למה לבובה קוראים ככה, די הפסקתי לנסות להבין את ההגיון בבחירת השמות של יעלה, למרות שאני סומכת עליה שיש שם לוגיקה סבוכה שנשגבת מבינתי המבוגרת והכל כך לא יצירתית וגמישה)- בובה שיש לה ראש, צוואר וכתפיים בלבד, ואפשר לסרק, ובמקרה שלנו גם לספר:

IMG_20160803_142728

הפעם, בעקבות אחד הסרטונים, יעלה שידרגה לגבינת קוטג' את המספרה:

IMG_20160803_143359

היא לקחה את האייפד איתה, עצרה את התמונה וניסתה לשחזר את הפרטים אחד לאחד, באמצעות החפצים שיש לנו בבית:

IMG_20160803_144510

תוך כדי עבודה היא נזכרה בסרטון אחר שהיא ראתה לפני כמה ימים: "אבל איפה יש לנו כסא מספרה?!". אני כמובן שאלתי מיד "מה זה כסא מספרה?" והיא במיומנות מרשימה איתרה את הסרטון שזכרה והראתה לי במה מדובר. מיד התחלנו לבנות כסא מספרה משלנו, אבל אוי ואבוי, הוא לא התאים למימדיה של גבינת קוטג' היקרה. מזל שאמא נחלצה לעזרה:

IMG_20160803_145158

ספה, כריות, סינור יצירה, ביליבו, מגש ועוד כמה אוצרות הפכו למספרה מקצועית של ממש. אני חייבת להודות שאני לא אוהבת שנוגעים לי בשיער, בכלל, אבל כנראה שחודשים ארוכים של אימון עשו את שלהם, ויעלה פיתחה יכולות של ממש:

IMG_20160803_145301

היא אפילו ארגנה תאים לאביזרים כמו שהיו בסרטון:

IMG_20160803_150013

מתה על הפרצוף המרוכז הזה…בסוף הטיפול אפילו קיבלתי, לשנייה בחיי (הראשונה הייתה בחתונה)- מניקור:

IMG_20160803_150317

אז נכון, אלו לא תכנים ברומו של עולם, ואפילו לא פרפר נחמד. זה שטחי ורדוד וגם לא ממש חינוכי וזה בסך הכל משחק בבובות…אבל אפשר (ובעיני גם צריך) להסתכל על זה מזווית אחרת: היא רואה סרטונים במבט ביקורתי, היא בוחרת מוטיבים שמדברים אליה, מנתחת אותם ברצינות רבה, מפרקת אותם לחלקיהם, מנסה לשחזר את החלקים הרלוונטיים לה באמצעים שעומדים לרשותה, היא נתקלת בבעיות ופותרת אותן (גם לפנות אליי לעזרה זה פתרון. למען האמת זה אחד הפתרונות הכי נפוצים בחיינו כמבוגרים), היא מוציאה לפועל מאפס תוכנית שהיא הגתה, תכננה וביצעה, היא לומדת על מגבלות המציאות מול המסך באמצעות ניסוי והסקה, היא ממחזרת, היא מאלתרת, היא יוצרת, היא ממציאה, והיא כל כך כל כך נהנית וגאה. בעצם, זו פעילות לימודית מהמעלה הראשונה.

אז רגע לפני שפוסלים על הסף את כל המסכים ואת כל הטרנדים המשונים (מי אמר פוקימון?), לפעמים כדאי לתת קצת קרדיט לילדים שלנו, לפעמים הם אפילו יותר חכמים ממה שהם נראים, לפעמים הם יודעים יותר טוב מאיתנו מה נכון להם, ואיך הם צריכים. וזהו, עכשיו אפשר להתחיל לדבר על האולימפיאדה. מתרגשים?!

מה שגרת המסכים אצלכם? מה הילדים רואים? הם בוחרים או אתם? קרה לכם שהמסך סיפק השראה לעולם שמחוץ לו?!

2 מחשבות על “השראה ממוסכת

  1. איזה פוסט נהדר. כמה רעיונות. ננסה על הבת שלי בת 5. גילינו במקרה משחק של הכנת שייקים וטיפול בבובת פנדה. קצת ילדותי אבל ממש נחמד והבת שלי מאד נהנית ממנו. הילדים מאד נהנים לצפות בעפרון הכי מחודד בערוץ היוטיוב של חינוכית 23. תוכנית אינטליגנטית מאד. והייתי ממליצה לך להחליף את התמונה של אמיתי באמבטיה…

    אהבתי

  2. קרין איזה פוסט נפלא! אוהבת מאוד את הכיוון שיעלה לקחה לסרטונים האלה! אצלנו אוהבים, כמו בכל בית, מסכים. אבל אין לנו טלוויזיה לשמחתי, ואת המחשב הנייד פותחים מדי פעם לרגל אירוע מיוחד. הם צופים ביוטיוב בסרטי טבע, ולאחרונה גילו את פינטרסט ולוקחים משום רעיונות ליצירה ומשחקים..

    אהבתי

תגובה מביאה אהבה! מחשבות, רעיונות, תמונות, בקשות ושאלות יתקבלו בשמחה רבה

