סיכום שנה

התחלתי לכתוב את הרשומה הזאת כבר כמה וכמה פעמים. כתבתי ומחקתי, כתבתי ומחקתי. מסתבר שזה לא כל כך פשוט לסכם שנה. תכננתי לסכם את השנה בבלוג, לבחור את המועדפים, את ה"הכי-הכי" שלנו מהשנה שחלפה. התחלתי לדפדף אחורה בבלוג, כדי לסמן את המובחרים, ונסחפתי לדפדוף, ונסחפתי ונסחפתי. הבנתי שאני לא יכולה לבחור. כולם היו בני- כל קופסה תחושתית, כל מגש פעילות, כל יצירה, את כולם אני אוהבת. מפה לשם, נסחפתי להרהורים קצת יותר אישיים על השנה שחלפה.

img_20160131_093909

יחד עם תחילת שנת תשע"ו, התחלתי גם עשור חדש, וגם את השנה השנייה שלנו בחינוך ביתי.

בשנה הזאת קראתי המון. חזרתי לקרוא כמעט כמו פעם, מצאתי את עצמי קוראת שלושה (!) ספרים במקביל. התקדמתי לא רע לקראת השלמת מדפי ספרי החינוך בספריית הקיבוץ. קראתי גם ספרים שמצאתי בבית, ובבתים של חברים וקרובי משפחה, וגם כמה כאלו שאנשים ששמעו שאני מתעניינת העבירו לי. קראתי אפילו כמה ספרים דיגיטליים, זה לא היה פשוט, אבל זה היה מעניין. קראתי גם בלוגים, אתרים, מאמרים. למדתי המון, שיניתי את דרך המחשבה שלי על תחום החינוך, ההורות, האנושיות, שוב ושוב ושוב. אספתי לעצמי המון נקודות מבט חדשות בדרך. כמעט כל מה שחשבתי שידעתי, השתנה במהלך הדרך, וממשיך להשתנות עוד קצת עם כל שורה שאני קוראת. אין לי מטרה סופית במסע הלמידה הזה. אין לי עבודת גמר להגיש, מבחן, או ציון. אין לי מושג מה אני מנסה להשיג, למה אני ממרקרת, מסמנת, מעתיקה, מסכמת. אני פשוט נהנית מהלמידה כמו שלא נהניתי מלמידה כבר הרבה זמן. באחת הקבוצות בהן אני חברה, בנושא חינוך ביתי, אמא מנוסה אחת תיארה את התהליך שלה במשפט נהדר שנחרט לי בראש "גם אני בחינוך ביתי. גם אני לומדת". במטרה לשמור על חדוות הלמידה, הסקרנות, הפליאה וההתלהבות של הילדים, אני מוצאת מחדש גם את אלו שלי.

IMG_20160905_173653.jpg במסע הלמידה הזה עשיתי גם שני קורסים נפלאים השנה. בתחילת השנה הצבתי לי מטרה להתעמק יותר בשיטה שידעתי עליה מעט מאוד "תקשורת מקרבת". ממש כתבתי את המטרה הזאת כחלק מלוח ההשראה שהכנתי לי בתחילת השנה שעברה. כמה שבועות אחר כך הגיעה במקרה לקיר הפייסבוק שלי, מחברה של חברה של חברה, הודעה שנפתח קורס מקיף ביסודות השיטה, במרחק של כמה דקות נסיעה ממני. אני גרה בחור, ככה שלא הרבה דברים קורים פה במרחק כמה דקות נסיעה, אז היה לי ברור שאם זה קרה…אין לי ממש ברירה. הקורס הזה היה לא קל, לא פשוט בכלל. זו הייתה הפעם הראשונה מאז שיעלה נולדה שיצאתי בערב למשהו קבוע. היישום היה (ועודנו) הרבה יותר מורכב מהשיטה הכה פשוטה, אבל כל כך כל כך נהניתי מהלמידה.

IMG_20160819_164311 (2).jpg

כשסיימתי את הקורס הזה, אחרי קצת הפסקה, המשכתי לתרגל את השיטה בליווי מאמנת נפלאה. עוד לא סיימתי את הלמידה שלי, אבל קצת אחר כך התגלגלתי שוב, כמעט במקרה, לעוד קורס שריתק אותי וכששמעתי עליו הרגשתי שנועד במיוחד בשבילי- קורס "חשיבה משחקית", בהנחיית חיים שפיר. גם פה, הנסיעות היו אתגר גדול, אבל זה היה שווה את זה.

מעל הכל, בשנה הזאת למדתי משני המורים הטובים ביותר:

IMG_20160902_094849.jpg

שכל יום מחדש מלמדים אותי שיעורים חשובים (גם אם לעיתים קשים, מתישים, צריכים לחזור על עצמם 250 פעם עד שאני מתחילה להקשיב וכו') על עצמם, על עצמי, על העולם, על הטבע, על אנשים, על מצבים, על הכל.

לשנה החדשה הבאה עלינו לטובה אני מאחלת שתהיה לעצמי, למשפחתי ולכל מי שתומך, מלווה וקורא- עוד שנה כזו, ואפילו יותר. כמיטב הקלישאה, שנה שמלאה קודם כל בבריאות, המון בריאות לכל הסובבים אותנו. שנה של למידה משותפת, סקרנית, מעניינת באמת. שנה של תקשורת אמיתית, רגועה ומקרבת באמת. שנה של כתיבה, של שיתוף, של רעיונות חדשים, שנה של צמיחה גם בבלוג, שנה של קריאה, שנה מלאה בעשייה. שנה מאוד מאוד טובה.

*ולמרות שזו רשומת סיכום השנה, ניפגש עוד פעם לקראת השנה החדשה, עם כל התמונות ועם ההגרלה של הזוכה בבלוגולדת. מוזמנים ומוזמנות להמשיך לשתף ולהשתתף, עם פעילויות שעשיתם בהשראת הבלוג, כל הפרטים כאן. 

3 מחשבות על “סיכום שנה

  1. זה ממש פוסט מסוג אחר מאלה שאת בדרך כלל כותבת.
    היה ממש מעניין לשמוע על המטא-תהליך שאת עוברת.
    יהיה כיף לשמוע יותר בפירוט על שתי השיטות שלמדת!

    שנה טובה!
    שירה

    אהבתי

  2. אהובה,
    קראתי בשקיקה. את מורה לילדיך, לעצמך וגם לכל קוראיך.
    רואה את התהליכים בחייך, את הצורך המתמיד להתפתח, לנסות וללמוד וזה מעורר בי קנאה והערכה אין קץ.
    שולחת לך חיבוק גדול וברכות לשנה משמעותית, כי אני רואה כמה זה חשוב לך.
    תודה על השיתוף, הרעיונות והכתיבה הכנה.
    מעריצה אלמונית.

    אהבתי

תגובה מביאה אהבה! מחשבות, רעיונות, תמונות, בקשות ושאלות יתקבלו בשמחה רבה

