יעלה בארץ המספרים

ג'ירף בחנ"ב- רשומה רביעית.

חודש אוגוסט, שהוכרז כ"חודש החינוך הביתי" הרשמי כאן אצל הג'ירף מתקרב לסיומו. על מה דיברנו עד עכשיו?

ברשומה הקודמת דיברתי הרבה בתיאוריה, והבטחתי הפעם דוגמה מפורטת מאוד לכל הסיפור הזה של ה"unschooling", מתוך המסע של יעלה לעבר עולם המספרים. מסע שהתחיל פחות או יותר בנקודת ההתחלה שתיארתי בתחילת הרשומה הקודמת- בשלב בו האמנתי שאני חייבת ללמד אותה והיא חייבת לדעת עכשיו, ונמשך גם היום, אבל אחרת.

כשיעלה הייתה בערך בת 3.5, התחלתי לשמוע מסביב קולות. חלקם באו מבחוץ, חלקם באו מבפנים. קולות שאמרו לי שיעלה צריכה להתחיל להכיר מספרים. לא הייתי לחוצה, אבל התחלתי להקשיב לקולות. גם בשלב ההוא, שהיה יחסית בתחילת דרכנו, לוח, גיר או דפי עבודה לא היו נפוצים בביתנו. באופן "מפתיע", הצגתי ליעלה את המספרים בתוך מגשי הפעילות שלנו, שהיא כל כך אהבה:

לקחתי פעילות שהעסיקה אותה רבות- העברת פונפונים, יחד עם כלים שהיא אהבה- מגש מאפינס וכף מדידה, ונתתי לה לשחק עם המספרים, להכיר אותם. היו כמה וכמה גרסאות לפעילות הזו:

לא מעט גרסאות. כמעט בכולן יעלה מאוד אהבה לשחק, בחלקן היא אהבה מאוד לשחק. האם היא למדה להכיר את המספרים? כמובן שלא. זה ממש לא עניין אותה. אפילו לא קצת. היא ידעה לספור, אבל מעבר לזה- לזהות את הספרות, להתאים מספר לכמות או איזשהו שלב ברכישת מושג המספר (הנה הסבר כללי על השלבים, ומשהו קצת יותר מדעי, מחיפוש קצר בגוגל. זה דווקא נושא די מעניין, באופן כללי)- היה רחוק ממנה לפחות כרחוק מזרח ממערב (ובתור מי שגרה במזרחו של הצפון, תאמינו לי, זה רחוק).

לקח לי די הרבה זמן, אבל בסוף הבנתי את הרמז. המספרים המשיכו להיות נוכחים בחיינו, אבל בצורה הכי טבעית שיש, ולא בצורה מאולצת:

הזמן עבר, המספרים המשיכו להסתובב בסביבתנו. קצת יותר משנה עברה, עד שיעלה התחילה להתעניין במספרים. היא התחילה להתעניין, באמת, במספרים. היא הייתה זקוקה להם כדי לפתור עניינים שהעסיקו אותה בחיי היומיום שלה. מי יותר גבוה? מי יותר גדול? מה אפשר לקנות בכלבו? כמה בקבוקים היא צריכה למלא כדי להאכיל את כל התינוקות שלה? זה עניין אותה, אבל בניגוד לכל התיאוריות, זה לא הספיק. היא התעניינה, היא רצתה לדעת. היא ממש רצתה לדעת, אבל לא הצליחה להבין. לשמחתי, בשלב הזה שתינו כבר היינו חכמות יותר- אני ידעתי להבחין בצורך, ולא להפריע לו. היא ידעה לבקש. התלבטנו יחד מה לעשות והחלטנו להקדיש מגש לכל מספר. לאט לאט:

הפעם עבדנו לגמרי ביחד. יעלה ביקשה "ללמוד ממש". התחלנו מלמידה מאוד בסיסית. כמה דפי צביעה וכתיבה שנתלשו מחוברת קנויה (ישנן מוצלחות ממנה. לגמרי), עפרונות וצבעים לבחירתה, שהיוו גם הזדמנות נהדרת ללמוד לחדד במחדד:

והמון המון דוגמאות של הספרה המדוברת בהקשרים שונים, מחומרים שונים ובצורות קצת שונות:

בהתחלה אני הצגתי לה את המספרים. בהמשך היא בחרה אותם מתוך "קופסת המספרים הגדולה" שהכנו למטרה זו:

בפעם הראשונה עם סיוע צמוד, בהמשך כבר לבד:

התרגול הזה, של לזהות את הספרה בתוך בליל של ספרות, היה מאוד נכון ליעלה. היא אמנם נהנתה מאוד מ"דפי העבודה", אבל אני חושבת שדווקא הפעילות הזה, שכוללת המון חזרה על הספרה, הדגשת המאפיינים הוויזואליים והבחנה בינה לבין הספרות האחרות, עזרו לה להגיע למטרה שהיא רצתה. כל מגש שהה על המדפים שלנו לתקופה של שבועיים-שלושה, והתלוו אליו פעילויות צדדיות לבקשתה של יעלה, כמו דפי עבודה אינטראקטיבים מהרשת, או פאזל שמציץ באחת התמונות למעלה:

כשהכירה היטב כמה ספרות, תרגלנו אותן יחד באמצעים שונים.

בחנוכה למשל הכנתי לה דפי עבודה קלילים עם סמלי החג ומדבקות. למרות שדפי עבודה הם מאוד לא "מונטסורי" ובשלב מסויים היה לי באופן אישי קצת קשה איתם, יעלה מאוד מאוד אוהבת אותם ומבקשת תמיד עוד. מכיוון שזו הלמידה שלה ולא שלי- אני זורמת איתה. כמובן שלא במקום פעילויות "hands-on", שהן גם בשבילי (:

משחק מגנטים קליל שהכנו יחד לקראת איזו נסיעה כיכב על המדף שלה תקופה ארוכה. זה היה בשלב שהיא זיהתה בקלילות 1-2-3, אבל 4 עוד איתגר אותה. אז הכנו עוד פעילות להמחשה:

כמה פשוט, ככה שעות של הנאה:

סך הכל הכנו חמישה מגשים, לספרות 1-5. את ההמשך היא כבר למדה לבד. "למדה", כלומר- לזהות ולהתאים ספרה לכמות. משחקי מספרים המשיכו ללוות אותנו מסביב, ועדיין מככבים:

כשצלחנו את חמש הספרות הראשונות, יעלה נחשפה למשחק "רמיקוב" והתאהבה. תקופה ארוכה היא התאמנה בלהרכיב רק סדרות של ספרות זהות וצבעוניות. ואפילו מידי פעם ניצחה. על הדרך היא התאמנה גם ברצף המספרים:

גם משחק המספרים השימושי הזה מספק לנו לא מעט רגעי למידה והנאה:

משחקי מגנטים עוזרים ליעלה במאמציה העצמאיים לעלות לשלב הבא:

לזהות מספרים בעיניים עצומות, לאתר מי חסר ברצף המספרים, לזהות ספרות שהתבלבלו, לבחור את הספרה הגדולה יותר וכיום גם לפתור בקלילות תרגילי חיבור בסיסיים, כולם ממש ממש מהנים עם כלי בסיסי של לוח מגנטי ומגנטים של מספרים.

הנושא של כתיבת הספרות היה ועודנו מאתגר יותר עבור יעלה, ומקור ללא מעט תסכולים. למרות התסכולים הכל כך רבים, היא כבר יודעת שהיא יכולה. היא כבר יודעת להיות נחושה. יש לה משברים בדרך. יש צעקות, והתפרצויות זעם ולפעמים אפילו חפצים נזרקים. יעלה אוהבת להבין. יש לה צורך גדול לדעת וצורך גדול עוד יותר להרגיש גדולה, להיות חלק מעולם המבוגרים. אז היא לומדת, כי היא רוצה לדעת. כי היא צריכה את הידע הזה בשביל החיים האמיתיים, הספציפיים, שלה, ברגע זה ממש. היא עובדת קשה בשביל זה, היא גם מעבידה אותנו אותנו קשה כדי לעזור, וזה שווה כל רגע, כי היא מצליחה. בעצמה.

היום, בעידן גוגל, וויקיפדיה ואין סוף הידע שבעולם, אני לא מודאגת בשאלה האם יעלה תצליח בסופו של דבר ללמוד דבר מסויים, "חשוב" או "נחשב" ככל שיהיה. התפקיד שלי הוא ללוות מהצד ולשמור על שני הדברים החשובים ביותר שכבר יש לה- הרצון ללמוד, והאמונה שהיא יכולה ללמוד כל דבר שהיא רק תרצה.

תכננתי לתת עוד דוגמה קטנה ללמידה של יעלה, דוגמה לגמרי הפוכה. איך נושא יומיומי שמעסיק את יעלה מספק לה ולנו שפע הזדמנויות ללמידה. הרשומה הזו יצאה מספיק ארוכה, אז לדוגמה הזו אקדיש רשומה נפרדת, בהזדמנות. בינתיים, נותרו לנו שתי רשומות לסדרה- אחת על דרך קצת אחרת שמצאנו ללמוד בבית מדע, והשנייה- רשומת אורח חגיגית על חינוך ביתי לילדים גדולים.

איך לומדים אצלכם דברים מעניינים? ומה דעתכם על העיקרון הזה, שלומדים רק כשרוצים? רק כשמוכנים? כשהעניין מגיע מבפנים? כמובן שגם תגובות ושאלות נוספות בנושא החינוך הביתי יתקבלו בברכה רבה, כאן למטה בתגובות, או במייל (karindi@gmail.com).

ובינתיים, עוד שבוע וחצי אוגוסט נגמר. אנחנו נהנים משטף אורחים-חופשים, ומתחילים לאתר סימנים מאוד מאוד משמחים לימים סתויים וקרירים שמתקרבים!

2 מחשבות על “יעלה בארץ המספרים

תגובה מביאה אהבה! מחשבות, רעיונות, תמונות, בקשות ושאלות יתקבלו בשמחה רבה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s