פעילויות קטנות לחג. וחשיבה

על מנת לקבל את אישורו של משרד החינוך להשאיר ילד בגיל גן חובה בחינוך ביתי, צריך לשלוח מסמך מפורט, שכולל, בין היתר, גם תוכנית לימודים שנתית. התוכנית הזו, כמו שתוכניות לימודים הן בדרך כלל, היא תיאור של מה שאנחנו עושים, במבט על. במילים גבוהות, אבל מדוייקות, מתמצתים את הלמידה היומיומית שלנו לכמה משפטים. כחלק מהמכתב שכתבנו השנה, כתבנו: "עיקר הלמידה המתוכננת בנויה סביב מעגל השנה הישראלי- עונות השנה, חגים, אירועים אישיים. חומרי הלמידה משתנים בהתאם למעגל, "מקצועות הלימוד" משתלבים במעגל באופן   וגם נושאי העומק, בהם אנחנו בוחרים להתעמק יחד או בנפרד, נגזרים ממעגל השנה." ממש כפי שהיה אצלנו בשנה שעברה, וזו שלפניה.

יש אתגר בבחירה למקד את הלמידה שלנו סביב מעגל השנה. מעגל השנה, כשמו כן הוא, מעגלי. הבחירה הזו (או ההצהרה הזו) מחייבות אותנו בכל שנה להסתכל על המעגל מחדש, ולבדוק איך הוא מתחבר למקום בו אנחנו, ובעיקר הילדים, נמצאים היום. כי ראש השנה הראשון שלנו בחינוך ביתי, עם ילדה בת רבע לשלוש ותינוק בן חודשיים, לא יכול להיות דומה לראש השנה הנוכחי, עם ילד בן שלוש וקצת ועוד ילדה שכבר בת רבע לשש (!). הצרכים שלהם משתנים. ההעדפות שלהם משתנות. תחומי הענין משתנים. וגם אני. מתפתחת, לומדת, משנה גישה.

כבר סיפרתי על שתי פעילויות משמעותיות שעשינו סביב ראש השנה, כאלו שמתאימות לילדים בוגרים יותר- סיכום של "מה למדתי היום" ולוח השראה. שתיהן יועדו בעיקר ליעלה. אבל ברמת מדפי הפעילויות שלנו, התקשתי לוותר על ההרגל ופתחתי את ההכנות לחג בקופסה תחושתית קטנה:

בשנים קודמות, הקופסה התחושתית הייתה מרכז הפעילות שלנו לקראת החג. השנה כבר קצת פחות. אמיתי לגמרי נכנס לתוך עולם הדמיון, והעולם התחושתי כרגע נמצא במקום שני (תיכף נגיע גם לשילוב מוצלח יותר בין השניים). בכל זאת- קופסה קטנה, מלאה בפסטה ללא גלוטן שפג תוקפה וכך התגלגלה אלינו. הפסטה מזכירה חרוזי גיהוץ בצורה, ויש לה צבע צהוב עז ונהדר, ממש כוורתי. כמה אביזרים מקופסת החגים שלנו, והקופסה מוכנה לעבודה:

הסתבר שהלהיט הגדול ביותר הוא לאכול את הפסטה הלא מבושלת בשלמותה. נו, גם זו חוויה תחושתית, לא?! ובכל זאת הייתה כאן קצת מזיגה, העברה, גריפה, ועוד פעילויות תחושתיות-שימושיות שאמיתי עדיין אוהב ונהנה מהן.

המשכנו בחוויה תחושתית שמתאימה יותר להעדפות של אמיתי היום. על בסיס מתכון המיסטוק המופלא שלנו מהשנה שעברה. הפעם אמיתי היה שותף מלא ופעיל בהכנה. יחד הכנו את המצרכים הדרושים:

ואז הכנו אותם שוב, כי אמיתי נזכר כמה הוא אוהב לאכול רסק תפוחים:

שבעים יותר, חזרנו להכנה:

בהתאם לתחומי העניין של אמיתי השנה, הפעם זה לא היה "סתם מיסטוק", אלא ביצה, בית לתנינים האהובים שלו ולעוד דמויות נבחרות:

כמה שהם נהנו מהחוויה:

הם טבלו, שקעו, נשפכו, התרחצו ובסוף אפילו הצליחו לצאת מהתערובת הדביקה:

אמיתי מצידו היה בעננים מהתחושה המשונה, הנוזלית-מוצקה, הטובענית, הריחנית והכל כך כל כך נעימה:

מבחינת יעלה, ניסינו להתחבר למטרות שהיא הציבה לעצמה השנה. הרצון שלה להבין מספרים הוביל אותנו ליצירת המגש הבא:

מגש חשבון מגנטי ותפוחי לראש השנה. היא מצליחה לפתור תרגילי חיבור עד 10, כשהיא זקוקה להם בחיי היומיום. הזמנתי אותה להיפגש עם הצורה הכתובה שלהם, ולהכיר את סימן ה"ועוד" וה"שווה". בנינו יחד לא מעט תרגילים, היא לי ואני לה:

החלקים הקטנים (עדיין לא מצאתי את התרגום המושלם למושג loose parts שאני כל כך אוהבת. רעיונות יתקבלו ממש ממש בברכה) שימשו להמחשת המשמעות של התרגיל. מילולית, לקחנו ארבעה תפוחים ועוד שישה, ואז ספרנו וגילינו שהם עשרה:

המשכנו קצת להעלות את הרמה עם כיוון הפוך של תרגילים:

בסך הכל המגש היה הצלחה, אבל שימש אותנו רק לתקופה קצרה. דברים אחרים העסיקו את יעלה, אז אני מודה שאני לא בטוחה עד כמה המגש הזה שווה את ההשקעה. לא שהיא הייתה כזו גדולה. בסך הכל הדבקתי מגנטים קטנים מחנות יצירה על קעריות התפוחים שקנינו בשנה שעברה (או שעברה שעברה?), וסידרתי את כל האביזרים יפה על מגש אפייה מהסטוק. אז כנראה שבכל זאת זה היה שווה את ההשקעה.

בגזרת היצירה, אנחנו עדיין בשיאה של העבודה. עמדת הכרטיסים, כרגיל, הייתה הצלחה ממש גדולה. אספתי כמה קישוטים ב1-2 ש"ח לחבילה מהסטוק הקרוב לביתי, סידרתי יפה בקופסה:

הוספתי כמה בסיסי כרטיסים צבעוניים:

ונתתי לילדים להתפרע. יעלה נהנתה לשלב בין האפשרויות השונות של המגש ושיחקה בשכבות ובגדלים:

אמיתי הכין כרטיס אחד ואחר כך עבר לחקור בצורה קצת אחרת את התפוחים:

באותו ביקור (יחד עם הילדים!) בסטוק קניתי גם צלחות קרטון עם איורים לחג. יחד עם חברה שהתארחה הילדים נהנו מאוד מסשן של צביעה בצבעי מים, וצירפו את הצלחות כחלק מהברכות:

גם בגזרת הספרים נערכנו לחגיגה הקרבה:

הסיפור הקלאסי על מר זוטא ועץ התפוחים אהוב מאוד על יעלה. הספר על הדבורה מספר בצורה חביבה על חיי הדבורים בכוורת, ושני הילדים מחבבים אותו מאוד. הספר על "יחי והידד" לא מתקשר ישירות למוטיבים של ראש השנה, אבל הוא בהחלט מתחבר לאווירת ההחלטות, האיחולים והתקוות לשנה החדשה, והוא ללא ספק הפייבוריט של הילדים מתוך החבורה. ו"ספר הגו'נגל"? הוא שם פשוט כי הוא הוכתר בביתנו כסיפור השנה…ומבחינת אמיתי אין סיכוי להזיז אותו מהמדף המרכזי…

ואחרון אחרון חביב, לא וויתרנו והספקנו לפני החג לבקר גם בשדה כותנה (שהייתה מוקד החגיגות שלנו בשנה שעברה):

ההערכות שלנו לחג השנה הייתה שונה משציפיתי. לאט לאט תחומי העניין של הילדים תופסים יותר ויותר מזמנם ומזמננו. תוך כדי תנועה הבנתי שאני צריכה רגע לעצור ולהבהיר לעצמי, שוב, למה. האם מעגל השנה כעוגן, הוא אמצעי או מטרה. מה הדברים שחשוב לי שהם לפחות יחשפו אליהם, ומה הדברים שאני עושה מתוך הרגל או אפילו מתוך סיבה שאני לא לגמרי מבינה. בתוך העומס והשגרה, קשה לי למצוא את הזמן לעצור ולעשות כזו חשיבה. לשמחתי, כמו תמיד, הילדים שלי הם המורים הטובים ביותר, והם הזכירו לי שהזמן לעשות את זה הוא בדיוק בראש השנה. גם בתחום הזה, לקבל החלטות לשנה החדשה.

חשוב לי שהם יהיו חלק מארוחת החג ויבינו על מה מדברים- רימון, תפוח, דבש, דגים ושופרות. לא חשוב לי שהם יבינו לעומק את משמעות הסמלים האלו, אלא רק ידעו לקשר אותם לחג (ובכלל, הייתי מעדיפה למשל שאת  הדג יקשרו לים או אפילו למשאלות ולא לאכילת הראש שלו…). חשוב לי שהם (ובשלב הזה, בעיקר יעלה), ירכשו כלים של עצירה, התבוננות קדימה ואחורה, מחשבה והחלטה. חשוב לי שהם ידעו שלבחירות שלהם יש מקום בתוך חיי היומיום שלנו כמשפחה- כחלק מהם ולא ליד, ולכן האהבות הגדולות שלהם חייבות להיות חלק מהפעילויות, וגם חייבת להיות להם זכות בחירה, האם לקחת חלק ואיזה חלק, בכל פעילות או משימה. חשוב לי להציע להם אפשרויות וגירויים שמעניינים אותם ונוגעים במה שהם אוהבים וגם במה שהם עוד לא ממש מכירים. חשוב לי שהם יהיו בטוחים, סקרנים וכמובן מאושרים.

אז פעילויות החג ה"קלאסיות" שלנו השנה דלות יחסית לבדרך כלל, אבל אני מרגישה שאנחנו דווקא לגמרי מוכנים לשנה החדשה. כנראה שההתייחסות שלנו למעגל השנה תהיה אחרת השנה, וזה בסדר. זה אפילו נפלא. אם היינו ממשיכים בדיוק כמו בשנה שעברה, נראה לי שזו הייתה סיבה לדאגה…והאמת שהעצירה הזו גם סיפקה לי עוד שלל רעיונות מדוייקים יותר לפעילויות. מזל שתשרי הוא חודש שלם שעוסק בעניינים התחלה חדשה! אז כנראה שעוד נחזור בדרך כזו או אחרת לענייני ראש השנה, אבל בינתיים-

אני מאחלת לכולנו חג שמח, עטוף באהבה, שמחה ותקווה.

2 מחשבות על “פעילויות קטנות לחג. וחשיבה

תגובה מביאה אהבה! מחשבות, רעיונות, תמונות, בקשות ושאלות יתקבלו בשמחה רבה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s